Fråga

Mast myckt nära

  • 20 January 2024
  • 7 svar
  • 67 visningar

Användarnivå 3
Emblem +4

I Hjärup har vi i höstas fått en ny mast med 4G. Hur nära kan jag egentligen bo för att ha nytta av den? Den är ca 40-50 m från huset men de tre antennerna på den är inte direkt riktade mot mitt hus. Nästa mast är inom synhåll ca 1000m bort. Routern indikerar mycket bra signal på 800 Mhz men 1800/2100 är betydligt svagare men visar ändå 4G+. 


7 svar

Användarnivå 3
Emblem +4

2100/2600 ska det vara…

Användarnivå 7
Emblem +40

@agpath Hej,

 

det går inte att svara på generellt hur när du kan bo för att en site ska hjälpa dig. Det beror på bebyggelse osv i närheten, signalerna kan nämligen studsa mot husväggar och liknande. 40-50 meter och om antennerna inte är riktade mot dig, gör att det spontant känns som att den kanske inte hjälper dig riktigt. 

 

Är det en site från Tre eller kan det vara någon annan operatör? Låter du routern välja frekvens osv själv? Hur ser resultaten för hastigheterna ut?

Användarnivå 3
Emblem +4

Detta är en Hi3G-mast (står på skåpet). Routern väljer själv 3 olika frekvenser och cell id visar på att det är från två olika master. Vi har totalt tre st 3-master här men jag vet inte hur man kan veta vilken som är vilken. Bifogar bilder  balkongen överst är min  

 

Användarnivå 3
Emblem +4

Hastigheten varierar ca 40-110 Mbps beroende på tid på dygnet. 

Användarnivå 7
Emblem +40

@agpath Det känns som det kan vara svårt att få till någon bra signal från den siten eftersom antennerna är riktade åt andra håll.. Utan att veta, så hade du bott i en av riktningarna av antennerna borde du kunnat ansluta till den - men gissningsvis är det fel håll.

 

Om du har fönster åt två håll kan du testa att flytta routern för att se hur routern ansluter till de olika siterna för att första utesluta vilken site som är vilken.

Användarnivå 3
Emblem +4

@agpath Det känns som det kan vara svårt att få till någon bra signal från den siten eftersom antennerna är riktade åt andra håll.. Utan att veta, så hade du bott i en av riktningarna av antennerna borde du kunnat ansluta till den - men gissningsvis är det fel håll.

 

Om du har fönster åt två håll kan du testa att flytta routern för att se hur routern ansluter till de olika siterna för att första utesluta vilken site som är vilken.

Jag har testat åt två håll. Nu ansluter det den 1-7-20 på cell id 308, vilket jag tror är den större masten som kan skymtas i bakgrunden. Vid tillfälle kan jag ta med routern och prova någonstans som är i riktning rakt mot en av antennerna. Exempelvis på biblioteket. Då kan jag nog få fram vilket cell id den gröna masten har. Men egentligen väntar jag på 5G från Lund som ska kunna nå hit. 

Användarnivå 3
Emblem +4

Flyttade routern till det fönster med fri sikt mot nya masten. Får då om BC1 med cell id 316. Så nu kör den mot 308 och 316 med mer stadig 4G+ (eller LTE A).

Svara