Besvarat

Mobil router med 5G?

  • 10 February 2021
  • 2 svar
  • 1464 visningar

Användarnivå 3

Hej!

Jag vill skaffa en mobil wifi-router med 5G för att kunna använda det nya snabba nätet med maximal hastighet när jag kopplar upp min laptop eller någon annan device när man är på resa, i sommarstugan eller på stan. Jag använder en sådan för 4G sedan många år, och nu såg jag att en mobil router för 5G släppts i Sverige (Netgear Nighthawk M5 Mobile Router (MR5200). 

Min frågor är:

  • ​​stödjer Netgears router fullt ut de frekvenser som 3 använder i sitt 5G-nät?
  • kommer 3 sälja denna router med abonnemang framöver?

Tack på förhand // Daniel

icon

Bäst svar av Pettersson 10 February 2021, 15:26

Visa original

2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Daniel Forslund Hej,

 

kul att börja med 5G! Det kommer ge många nya möjligheter när utbyggnaden har kommit lite längre och alla nya delar i näten är på plats. 

 

Har Netgear MR5200 stöd för de 5G-frekvenser som Tre använder? 🤳

Informationen om exakt vilka frekvenser som routern har stöd för verkar vara lite bristfällig. Vad jag se efter att ha sökt lite om routern verkar det som att det tekniska stödet i chipet finns. Olika mjukvaror kan tillåta olika frekvenser, trots att det är samma hårdvara i en viss enhet.

Kommer Tre att sälja Netgear MR5200 med abonnemang framöver? 🧾

Jag tror inte att Tre går ut med vilka produkter de kommer att sälja i framtiden. De mobila bredband som Tre säljer idag har däremot inte stöd för 5G. En förändring vad gäller de mobila bredbandsabonnemangen borde göras inom en inte alltför lång framtid, i samband med det bör Tre också börja sälja en router med stöd för 5G.

 

Utifrån detta skulle jag avvakta litegrann för att se hur utbyggnaden fortskrider och se när mobila bredbandsabonnemang lanseras med stöd för 5G. Som det är idag är 5G inte en stor förbättring i jämförelse med 4G-näten - hastigheterna är jämförbara eller något bättre med 4G. Detta då Tres 4G-nät redan är bra utbyggt med bra kapacitet. I takt med att utbyggnaden fortsätter och de nya frekvenser som Tre har vunnit tillstånd till börjar användas kommer fördelarna med 5G bli fler. ⚡️ 

Användarnivå 3

Stort tack för svaret, Pettersson!

Jag hade tolkat informationen på hemsidan som att 5G var aktiverat i samtliga abonnemang, men det gäller uppenbarligen inte i bredbandsabonnemanget?! Märkligt, det är ju där behovet är som störst! Vi får hoppas att detta lanseras snart, men det sker säkert i takt med att 5G-näten byggs ut och fler frekvenser aktiveras. Tills dess verkar det bara att avvakta.

Svara