Besvarat

Mobilt bredband fungerar inte längre

  • 9 January 2019
  • 8 svar
  • 1358 visningar

Jag har en router Huawei B525s-23a.
Efter jag bytt dator fungerar inte mitt trådlösa bredband längre. Nu är jag tvungen att använda en Ethernetkabel mellan routern och datorn för att kunna använda internet. vilket innebär att vår laptop inte har någon internetanslutning längre.
Finns det något sätt att lösa detta?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till bredband
icon

Bäst svar av Nils 11 January 2019, 17:14

Visa original

8 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

har ni bytt användaruppgifter för ert trådlösa nätverk på routern?

Om inte, kan du testa att återställa routern till fabriksinställningar. Det gör du genom att sticka in ett gem eller liknande i lilla hålet längst till höger på baksidan i minst 10 sekunder. Det kan sedan ta upp till 10 minuter tills routern är klar med det.
Hej.
Det fungerar tyvärr inte. Jag har även provat med att återställa fabriksinställningar och skriva in min IPadress. Inget händer, utom att det står "ingen internetanslutning". Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Kan det vara fel på nätverkskortet (Intel (R) 82579 LM Gigabit Network Connection) eller routern.
Hälsningar Björn.
Användarnivå 5
Emblem +36
Hejsan @Konfys

Vad kul att du har hittat hit till forumet! :-)

Får jag fråga om du tidigare har använt kabel till just laptopen?
Hej Nils.
Jag hade det trådlösa bredbandet kopplat till en stationär dator. Och sedan anslöt jag laptopen till hemgruppen i nätverket. Det fungerade bra. Men sedan började problemen när skaffade en ny stationär dator. Den fungerar bara med kabel mellan router och dator. Laptopen fungerar ju inte heller nu.
Jag har försökt starta om routern. Men det går inte.
Användarnivå 5
Emblem +36
Jag undrar lite om Intel (R) 82579 LM Gigabit Network Connection har stöd för WiFi, men det var väldigt svårt att hitta den informationen. Du ska dock kunna se det direkt i Windows, om du nu använder det.

Hittade denna guide där du kan kolla det: https://smallbusiness.chron.com/computer-wireless-networking-card-52693.html

Som bakgrund så har jag själv en stationär dator med ett nätverkskort som inte har stöd för wireless så jag måste dra en sladd till den. (Tog mig typ en dag att förstå varför det inte fungerade med WiFi 😅)

Däremot din laptop bör du ju kunna ansluta direkt till routerns WiFi om din laptop har stöd för det. Får du ens upp routern när du söker på trådlösa anslutningar i laptopen?
Hej Nils.
Laptopen fungerar inte trådlöst. Den hittar ingen router. Den fungerar bara med kabel. Jag tror jag ska prova med min gamla dator och se om det funkar på den. Om det nu fungera som det ska, kan jag byta och sätta dit nätverkskortet från min gamla dator och sätta in i den nya? Eller köpa nytt?
Hälsningar Björn.
Hej Nils.
Nu kopplade jag in min gamla dator.Och det var inga problem. Den fick trådlös kontakt direkt. Så det är väl nätverkskortet som inte fungera. Så nu undrar jag om jag sätta in det gamla kortet i min nya dator. Eller om jag ska köpa ett nytt kort istället.
Hälsningar Björn.

har full mottagning på wifi till datorn men de ingenting när man försöker gå ut på nätet

 

Svara