Besvarat

Mobilt bredband, Zyxel-router

  • 22 April 2024
  • 16 svar
  • 122 visningar

Användarnivå 3
Emblem

Hejsan, 
Vi har mobilt bredband, skaffade detta under pandemin, som backup till vår befintliga nät, för att man inte skulle behöva åka till kontoret om det ena eller det andra fallerade. 

Nu är vi lite sugna, trots att vi bor i lägenhet, har fiber via annat bolag (låst, inte öppet fiber) att testa att köra bara med det mobila bredbandsabonnemanget via Tre. Kommer vi stöta på hinder om vi går vidare med detta?

Vi är två i hushållet, ingen av oss spelar spel, i någon större utsträckning men vi tittar på live-idrott (Viaplay och TV4 Play/Discovery +) och vi har ett gäng datorer, vi har ett gäng lampor (IKEA) mestadels Apple, men även Google (nest hub och google pixel tablet), samt ett gäng högtalare från Sonos. 

Så, kommer vi stöta på problem, tror ni? Jag hade ett mobil bredband via en gammal arbetsgivare för några år sedan och då var det max 10 anslutningar, men så är det väl inte längre, eller i alla fall på ett “hemma-mobilt-bredband”?
Kommer vi kunna ansluta lampro och högtalare, kommer vi kunna se på tv/sport?

Ser även att Tre har ett par olika mobila bredbandsabonnemang, Max 150 och Max 1000 - tror vi har Max 150 för det fanns bara ett val när vi beställde. När jag gör en adressökning, kan jag få Max 1000! Och Ja, jag har obegränsad surf på mitt abonnemang. Där var jag klar :)
 

 

icon

Bäst svar av agpath 22 April 2024, 13:00

Visa original

16 svar

Användarnivå 3
Emblem +4

Beror ju på var du bor och om det finns 5G. Finns det bara 4G kan du nöja dig med Max150.

Användarnivå 3
Emblem

Beror ju på var du bor och om det finns 5G. Finns det bara 4G kan du nöja dig med Max150.

Tackar, ja enligt en adress-sökning så kan jag ha Max 1000 (sen vet jag inte om det fungerar med den routern jag har?)

 

Huvudfrågorna är lite om det kan bli problem att bara köra mobilt bredband, om det finns ett max antal anslutningar mot routern osv.

Användarnivå 3
Emblem +4

Beror ju på var du bor och om det finns 5G. Finns det bara 4G kan du nöja dig med Max150.

Tackar, ja enligt en adress-sökning så kan jag ha Max 1000 (sen vet jag inte om det fungerar med den routern jag har?)

 

Huvudfrågorna är lite om det kan bli problem att bara köra mobilt bredband, om det finns ett max antal anslutningar mot routern osv.

Du får läsa specen för routern.

Användarnivå 3
Emblem

Ja, men visst självklart kan jag läsa specen, gissa om jag har? 

Men min fråga är mer filosofisk och fler-delad. Det var inte bara Max 150 eller Max1000 det var inte heller bara antalet anslutningar? Och jag som trodde att jag varit tydlig? 

Den filosofiska frågan är ju om någon har hoppat av en stabilt fiber/bredband för att bara köra mobilt bredband och vilka hinder och problem som kan tänkas uppkomma då? Allt annat var ju tänkbara scenario när man väl gjort detta val..

Men vi skiter i detta - jag kollar med Tre. 

Användarnivå 3
Emblem +4

Du kommer att uppleva mobilt bredband som instabilt och svajigt jämfört med fiber. Det är det filosofiska svaret på din filosofiska fråga.

Användarnivå 3
Emblem

Du kommer att uppleva mobilt bredband som instabilt och svajigt jämfört med fiber. Det är det filosofiska svaret på din filosofiska fråga.

Undrar om jag vågar - men va tusan, är ju bara att koppla på fiber igen, om det inte fungerar tillfredsställande!

 

👍

Användarnivå 7
Emblem +36

Du kommer att uppleva mobilt bredband som instabilt och svajigt jämfört med fiber. Det är det filosofiska svaret på din filosofiska fråga.

Undrar om jag vågar - men va tusan, är ju bara att koppla på fiber igen, om det inte fungerar tillfredsställande!

 

👍

 

@pjnorman Alltid kul att testa! 👍

För många fungerar det minst lika bra, sen beror det på vad du ska använda det till, hur många användare det är och hur täckningen ser ut i området. Täckningen kan du få en uppskattning om här.

Hoppas det fungerar bra för dig! Återkom gärna med hur det gått! Det är alltid kul att läsa 😁

Användarnivå 3
Emblem

Kanske kan fortsätta lite på denna tråd. 

Vi är ju som sagt bara två vuxna - alltså inga “gejmande” tonåringar hemma längre, utan det mest krävande är ju live-streamad fotboll plus att vi kommer att ha många ansluta enheter. Datorer, plattor, lampor och högtalare (finns det något maxantal?)

Så är som sagt lite sugen på Max 1000 - sen har jag sett/läst om zyxel-mesh - det kanske hade också räddat en del, för att par saker måste ha kablat nät.   

 

Så Max 1000 + Zyxel Mesh WX3100 - så borde vi kanske klara oss?
 

Användarnivå 3
Emblem +4

Kanske kan fortsätta lite på denna tråd. 

Vi är ju som sagt bara två vuxna - alltså inga “gejmande” tonåringar hemma längre, utan det mest krävande är ju live-streamad fotboll plus att vi kommer att ha många ansluta enheter. Datorer, plattor, lampor och högtalare (finns det något maxantal?)

Så är som sagt lite sugen på Max 1000 - sen har jag sett/läst om zyxel-mesh - det kanske hade också räddat en del, för att par saker måste ha kablat nät.   

 

Så Max 1000 + Zyxel Mesh WX3100 - så borde vi kanske klara oss?
 

Maxantalet anslutningar begränsas av din router och inte av den mobila uppkopplingen. Sen blir det förstås segare ut mot internet desto fler enheter som delar på samma mobila dataström. Men det lär ju knappast streamas från flera enheter än vad det finns folk hemma samtidigt. Att du skulle ha upp till 64 lampor uppkopplade samtidigt har ingen som helst betydelse.

Användarnivå 5
Emblem +33

Personligen hade jag föredragit fiber för den fasta uppkopplingen och kompletterat med internetdelning från mobilen om den fasta uppkopplingen någon gång skulle gå ned. Sedan beror det förstås på hur kostnadsbilden ser ut. I mitt fall är den fasta uppkopplingen mycket billigare (gratis till och med då den ingår i avgiften till föreningen). Om det i ditt fall blir billigare med mobilt bredband är det väl bara att prova, och byta tillbaka vid behov.

Användarnivå 3
Emblem

Har haft ett prisvärt fast bredband via fiber. 1000/1000 för 299kr i snart ett år. Det är stabilt och för det priset, billigt. Nu när introduktionsåret börjar närma sig sitt slut, kommer priset inte att sjunka drastiskt, utan bara hastigheten, eller så klart, behålla hastigheten men få en saftig höjning av priset. 

Som läget är nu, betalar vi ju mer till Tre för det mobila bredbandet och vi använder det inte jättemycket. 

Så utifrån detta resonemang och att man historiskt har haft fiber i i kanske 15 år eller nått, så är det en knasig fundering, men det är käckt med mobilt bredband när man skall resa i väg. 

Jag tackar och bockar för svaren och funderar vidare (ett par dagar till) :-)

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@pjnorman Har ni sommarstuga eller liknande är det riktigt smidigt att bara kunna plocka med sig routern dit med mobilt bredband. 5G fungerar för de allra flesta och det kommer egentligen bara att bli bättre. Det är väl framförallt om det är hög nedladdningsaktivitet (typ streaming, hämtning av stora filer) och spel som kräver låg svarstid samtidigt som det kan bli utmaningar för spelandet. 

För vanligt användande, även spelandes om du mestadels använder anslutningen själv, borde det fungera fint med 5G.

Användarnivå 3
Emblem +4

@pjnorman Har ni sommarstuga eller liknande är det riktigt smidigt att bara kunna plocka med sig routern dit med mobilt bredband. 5G fungerar för de allra flesta och det kommer egentligen bara att bli bättre. Det är väl framförallt om det är hög nedladdningsaktivitet (typ streaming, hämtning av stora filer) och spel som kräver låg svarstid samtidigt som det kan bli utmaningar för spelandet. 

För vanligt användande, även spelandes om du mestadels använder anslutningen själv, borde det fungera fint med 5G.

Att hävda att man skulle ha 5G i sommarstugan är nog en rejäl överdrift. Marknadsför inte något som ni inte kan stå för. Jag har inte ens 5G där jag bor, 5 km från centrala Lund.

Användarnivå 7
Emblem +40

@agpath Jag jobbar inte på Tre och läser du vad jag skrev så står det inte att det finns 5G i sommarstugsområden - bara att det är smidigt att ta med sig routern? 

Användarnivå 3
Emblem

@pjnorman Har ni sommarstuga eller liknande är det riktigt smidigt att bara kunna plocka med sig routern dit med mobilt bredband. 5G fungerar för de allra flesta och det kommer egentligen bara att bli bättre. Det är väl framförallt om det är hög nedladdningsaktivitet (typ streaming, hämtning av stora filer) och spel som kräver låg svarstid samtidigt som det kan bli utmaningar för spelandet. 

För vanligt användande, även spelandes om du mestadels använder anslutningen själv, borde det fungera fint med 5G.

Precis så! Under sommarmånaderna är man i rörelse och de år vi haft 4G/5G-routern, så har vi packat med oss den och det funkar bra. Som nämnt tidigare, så spelar vi inte, utan vi tittar på streaming eller surfar runt. 

 

För att summera! 

Kommer att testa mobilt bredband - för att jag är nyfiken! Funkar det inte så blir det feber. Har ju en månad på mig och då kan jag rycka ut fiber-routern och “hårdköra”.

👍 

Användarnivå 3
Emblem +4

@pjnorman Har ni sommarstuga eller liknande är det riktigt smidigt att bara kunna plocka med sig routern dit med mobilt bredband. 5G fungerar för de allra flesta och det kommer egentligen bara att bli bättre. Det är väl framförallt om det är hög nedladdningsaktivitet (typ streaming, hämtning av stora filer) och spel som kräver låg svarstid samtidigt som det kan bli utmaningar för spelandet. 

För vanligt användande, även spelandes om du mestadels använder anslutningen själv, borde det fungera fint med 5G.

Att hävda att man skulle ha 5G i sommarstugan är nog en rejäl överdrift. Marknadsför inte något som ni inte kan stå för. Jag har inte ens 5G där jag bor, 5 km från centrala Lund.

Ja, det är svårt att veta vilka som jobbar för Tre eller inte ;). Jag misstolkade vad du skrev.

Svara