Skip to main content
Rookie
September 25, 2022
Fråga

NR5103 dålig prestanda

• September 25, 2022
  • 66 svar
  • 9931 visningar

Testkört NR5103e in i minsta detalj.

Kort summering vad tre behöver göra för att få nyttjat hårdvara till sin rätt i denna router är att kontakta Zyxel's Project Representative och be om ny mjukvara för 4x4 CA för 4G ej 5G. 

Förklaring.

Routern hårdvara är utmärkt.

Anledning att den underpresterar (manual har jag fått från zyxel) den klarar inte av 4x4 mimo på 4G banden med CA. Detta skall den göra enligt manual men det fungerar ej.

de externa portarna är enbart för 5G för att utesluta  problemet med interna antenner har jag genom att koppla bort de interna samt istället anslutit 4 st RF U.FL IPEX IPX till Sma kopplade på x2 st Xpol-5g v2. Då går 4/5G att köra med samtliga frekvenser på samma antennpar.

Carrier aggregation fungerade inte det gör att 5G NSA som samtliga svenska operatörer kör underpresterar och kan upplevas som instabilt om inte pci lock eller band sätts manuellt.

Prestanda tres nät där jag bor:

5103 4/5G NSA ca: 500-600Mbit samma antenner

H112-372 (mod) 4/5G NSA ca: 750-850Mbit samma antenner

M5 (mod) 4/5G NSA  ca: 700-750 samma antenner

So please kontakta zyxel be dem fixa ca till vad de säger att den skall klara via 4G div 4x4 ca. Då kommer denna router vara bland det bästa på marknaden ivf som 4/5G modem.

66 svar

Entusiast
December 29, 2022

Vad är det för router/enhet som du släpper förbi trafiken till ? Någon gaming router med QOS funktion ?  & vad får den för 192.168.?.?

Jag tror inte heller alla Zyxel 5103E kör på senaste mjukvaran . B6 . Då det har bytts någon komponent från tidigare batcher , som har någon inverkan på LED Lampans konfiguration därav olika mjukvaror.Så jag har förstått det , så kör möjligtvis tidigare enheter på B5

Att folk hämtar ned andra operatörers mjukvara för att köra in i sin, vilket säkert resulterar till att dom slutar funka . Såg att dom typ låg på b12 fw .Dom har nog gjort andra ändringar med standardisntällningar och konfiguration som tilllämpar i UK men inte här liksom.

Så det är riskabelt. Men antar Zyxel tar med sig sin verktygslåda över problem från alla länder när dom har möten med 3 tex , så det pushar ut bra mjukvara anpassat för vårat land.

Då har du det fint med 4G & 5G+ Såg jag 😁😎 Kanske får det stabilare vid val av något specifikt 4G band + n78.

Antar man kikat över om det är någon överbelastning som skapar problemen i ditt område vid vissa tillfällen , tex gjort en felanmälan. Mer än att bara bytt router så att säga.  Lät ju som det inte va enbart mjukvaran till routern som löste kundens problem i UK .

När folk börjar återgå efter nyår . Så blir det nog fart på utvecklingen igen. 😎

/F

Kör en Asus AC68U ut till alla enheter, vart bulletproof med ADSL som jag hade innan, kanske startade om var 3e månad "bara för att" innan och inga problem. 

Får 192.168.2.1 om jag ska in i Asus. 

Ja nä firmware från något annat land osv vågar jag inte mackla med, väntar på att tre skickar ut deras :)

Ska testa lite olika band imorgon och se, skulle vara kul att få ner latency in-game. Hastigeheten klagar jag inte på iaf 😊

Vi får se efter nyår hur det går, gott nytt! 

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
December 29, 2022

Får du svar om du pingar 192.168.1.1 ? För antar att du inte får fram sidan för Zyxel överhuvudtaget i webbläsaren .Eller om nätverkskabeln gör skillnad i beroende på vilken av dom 2 portarna den är kopplad på.

Kika i Asus routern , och se om den blir tilldelad något annat ip.

Är inte om aktuell modell, va svårare och hitta hehe . Men tänker om avsnittet nedan och resten . Om det kan vara något att den

“Om det finns några problem”

https://support.zyxel.eu/hc/sv/articles/360019745839-%C3%85tkomst-till-din-router-via-webbgr%C3%A4nssnittet

Låter fint det ! Hehe , får du inte bra svarstider redan nu 😎 Ja hastighet finns det och blir över . Svarstider is the real deal .,

/F

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
Entusiast
December 29, 2022

Får du svar om du pingar 192.168.1.1 ? För antar att du inte får fram sidan för Zyxel överhuvudtaget i webbläsaren .Eller om nätverkskabeln gör skillnad i beroende på vilken av dom 2 portarna den är kopplad på.

Kika i Asus routern , och se om den blir tilldelad något annat ip.

Är inte om aktuell modell, va svårare och hitta hehe . Men tänker om avsnittet nedan och resten . Om det kan vara något att den

“Om det finns några problem”

https://support.zyxel.eu/hc/sv/articles/360019745839-%C3%85tkomst-till-din-router-via-webbgr%C3%A4nssnittet

Låter fint det ! Hehe , får du inte bra svarstider redan nu 😎 Ja hastighet finns det och blir över . Svarstider is the real deal .,

/F

Kan testa att pinga nästa gång det händer, just nu funkar det ju med 1ms. 
Ska testa imorgon =) 
Jo jag kommer åt Zyxel inställningar men inte när det väl blir den där disconnect som händer varje dag. Mycket märkligt! Antar att det är Port 1 som man ska köra ut från NR5103e i IP pass mode? :)

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
December 29, 2022

hehe ,galet.  Bra fråga . Jag kör ifrån port LAN2 /Wan . Antar att allt bör vara samma för dig . Förutom att du har enabled “på” , på IP Passthrough. Värt och testa att byta port kanske .

WAN Information
  • Link Type
  • Cellular WAN 1
  • APN
  • bredband.tre.se
  • Mode
  • Router Mode
IP Passthrough Status
  • IP Passthrough Enable
  • Disable

Detta skulle jag nog tro är en inställning för att göra båda till LAN Portar.

/F

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
Entusiast
December 30, 2022

hehe ,galet.  Bra fråga . Jag kör ifrån port LAN2 /Wan . Antar att allt bör vara samma för dig . Förutom att du har enabled “på” , på IP Passthrough. Värt och testa att byta port kanske .

WAN Information
  • Link Type
  • Cellular WAN 1
  • APN
  • bredband.tre.se
  • Mode
  • Router Mode
IP Passthrough Status
  • IP Passthrough Enable
  • Disable

Detta skulle jag nog tro är en inställning för att göra båda till LAN Portar.

/F

Får testa lite, gjort en reset + uppgraderat till en annan firmware på Asus router får se om det blir någon skillnad. Mycket skumt det här :) 
Ser likadant ut på min sida förutom IP Pass då.

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
December 30, 2022

Spännande ! Jo men exakt , bör se samma ut förutom IP Pass . Testa & byt port också vettja 👌🏻

Upplever du bra fördelar med IP Pass & QOS för ditt spelande ? 

/ F 

Entusiast
December 30, 2022

Spännande ! Jo men exakt , bör se samma ut förutom IP Pass . Testa & byt port också vettja 👌🏻

/ F 

Just med 5G har jag inte testat utan, men hade 60mbit ADSL innan och då utan separat router så fick man väldiga lagg och latency om flickvännen streamade något samtidigt. Köpte routern och och satte högsta prio på min burk, inte varit någon problem efter det. Finns ju rätt mycket bandbredd på 5G så vet inte hur mycket eller lite det skulle påverka om det streamas osv samtidigt. Inte fått något lagg än förutom disconnect-grejjen =)

Entusiast
January 4, 2023

Vad kör 5G för packet size/MTU? 

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
January 4, 2023

/ F 

Just med 5G har jag inte testat utan, men hade 60mbit ADSL innan och då utan separat router så fick man väldiga lagg och latency om flickvännen streamade något samtidigt. Köpte routern och och satte högsta prio på min burk, inte varit någon problem efter det. Finns ju rätt mycket bandbredd på 5G så vet inte hur mycket eller lite det skulle påverka om det streamas osv samtidigt. Inte fått något lagg än förutom disconnect-grejjen =)

Jag glömde nämna denna funktion , den har jag förstått det som är en del av QOS funktion. Men där har man inte så mycket val att ändra mer än energisparläget för enheter. 

/F

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
January 4, 2023

By default, the MTU of a 5G cellular interface or 5G cellular channel interface is 1500 bytes.

Det är vad jag fått fram för info iaf 🙂