Skip to main content
Rookie
September 25, 2022
Fråga

NR5103 dålig prestanda

• September 25, 2022
  • 66 svar
  • 9931 visningar

Testkört NR5103e in i minsta detalj.

Kort summering vad tre behöver göra för att få nyttjat hårdvara till sin rätt i denna router är att kontakta Zyxel's Project Representative och be om ny mjukvara för 4x4 CA för 4G ej 5G. 

Förklaring.

Routern hårdvara är utmärkt.

Anledning att den underpresterar (manual har jag fått från zyxel) den klarar inte av 4x4 mimo på 4G banden med CA. Detta skall den göra enligt manual men det fungerar ej.

de externa portarna är enbart för 5G för att utesluta  problemet med interna antenner har jag genom att koppla bort de interna samt istället anslutit 4 st RF U.FL IPEX IPX till Sma kopplade på x2 st Xpol-5g v2. Då går 4/5G att köra med samtliga frekvenser på samma antennpar.

Carrier aggregation fungerade inte det gör att 5G NSA som samtliga svenska operatörer kör underpresterar och kan upplevas som instabilt om inte pci lock eller band sätts manuellt.

Prestanda tres nät där jag bor:

5103 4/5G NSA ca: 500-600Mbit samma antenner

H112-372 (mod) 4/5G NSA ca: 750-850Mbit samma antenner

M5 (mod) 4/5G NSA  ca: 700-750 samma antenner

So please kontakta zyxel be dem fixa ca till vad de säger att den skall klara via 4G div 4x4 ca. Då kommer denna router vara bland det bästa på marknaden ivf som 4/5G modem.

66 svar

Entusiast
January 17, 2023

Tjena! Några updates på G? :)
Snackat med kundtjänst, testat köra modemet utan IP pass och kört direkt från modemet och ut till enheter. Samma problem. Kundtjänsten gjorde någon inställning remote i Fredags men disconnectar fortfarande. Han skulle passa frågan vidare i ledet men inte hört något än. 
Surfat runt lite på olika forum bl.a Zyxel (https://community.zyxel.com/en/discussion/13206/connection-troubles-with-nr7101-after-every-24-48-hours) Dock 7101 men samma problem.
Och även Tres forum i Tyskland där någon sa att kundtjänsten jobbade med Zyxel på att lösa problemet och att det var ett känt problem med dessa enheter.

Funkade ju som sagt kanon i en månad innan den updaten kom så något bör väl ha ställt till det? 

Någon i UK här. https://community.three.co.uk/t5/Broadband/5g-Router-Losing-Connection/td-p/7598

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
January 17, 2023

Hej!

Ber om ursäkt för min väldigt sena återkoppling hära (semester + sjukdom kom emellan).

Vi har ett datum för en planerad uppdatering av routrarna nu, natten den 2 Feb. (Vi inväntar bekräftelse ifrån Zyxel).

Dock när jag läser release notes så medför uppdateringen ingeting relaterat till problemed du upplever.

Den verkar snarare fokusera på annat som säkerhetsuppdatering och en förbättring i det inbyggda speedtestet som finns (just nu verkar det vara begränsat till runt 50mbit).

IP-pass är precis som du säger, det skickar IP-adressen rakt igenom till den första anslutna enheten. Det enda jobbet routern har egentligen är att hämta in ifrån nätet och sedan skicka vidare till den routern man har ansluten istället som wifi.

Det där med APN som du hittar i loggarna, har med att göra att våra bredband har som standard dynamisk IP-adress vilket innebär att den hämtar en ny vid varje ny anslutning (exempelvis om du stänger av routern och slår på den) eller ungefär vart 24 timme.

Har du ett mer “exakt” ungefärligt startdatum när du började uppleva problemet?

Tänker att jag kan kolla tillbaka och se om vi har gjort någon ändring i nätet/IP-adresser som skulle kunna orsaka det du upplever.

Skulle du kunna testa att ändra din APN i routern från “bredband.tre.se” till “data.tre.se” och se om du upplever någon skillnad? Är intressant att testa eftersom dom olika APN:erna behandlas lite olika i nätet.

Bredband.tre.se är absolut att föredra för ett bredband, eftersom det är optimerat för bredbandstrafik. Är mest nyfiken på om det blir någon skillnad. 😊

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
Entusiast
January 17, 2023

Ingen fara! Går mycket sjukdomar nu ju 😪

Okej men nice att det är en på G iaf, även att det kanske inte hjälper i mitt fall men vi får se.

Alright, för “APN-1 disconnected” är i loggen precis när det väl händer, har kikat i loggen och tidpunkterna stämmer på sekunden så det måste ju vara det som stökar till det med att IPn byts ut då, det går inte köra statisk IP så man kommer runt brytningen? 
Såg i ett forum att någon löst det tillsvidare med att köra en schemalagd reboot på modemet, typ en gång varje dag vid 05.00. Men hittar inget sånt i denna modellen. Tror dem körde 7101 där.

Ja jag fick modemet den 14:e September och körde ganska exakt utan problem i 4 veckor. Så mitten Oktober började det spöka, behövde aldrig starta om modemet eller märkte något problem innan dess. 

Yes jag kan absolut testa det, ska ändra direkt och köra lite och se. =) 

Tackar för svar ✌

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
January 17, 2023

Skulle du kunna skicka loggen till mig för dom senaste dagarna i ett PM? (om du har för några dagar tillbaka sen. Så du slipper att dela IP/MAC-adresser publikt).

Det låter som det! Men skulle också kunna vara något annat… Skulle vilja se i loggen om det går att se något innan som eventuellt skulle kunna “leda” till att det sker.

Vi erbjuder statisk IP! Men det är ju inte heller tänkt att internet ska tvärdö när man har dynamisk, i alla fall inte på den nivån du beskriver..

Super! data.tre.se är den som mobiler generellt använder, så vet vi om router beter sig likadant där. 😊

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
Entusiast
January 17, 2023

Skulle du kunna skicka loggen till mig för dom senaste dagarna i ett PM? (om du har för några dagar tillbaka sen. Så du slipper att dela IP/MAC-adresser publikt).

Det låter som det! Men skulle också kunna vara något annat… Skulle vilja se i loggen om det går att se något innan som eventuellt skulle kunna “leda” till att det sker.

Vi erbjuder statisk IP! Men det är ju inte heller tänkt att internet ska tvärdö när man har dynamisk, i alla fall inte på den nivån du beskriver..

Super! data.tre.se är den som mobiler generellt använder, så vet vi om router beter sig likadant där. 😊

Absolut kan skicka direkt! Yes kika gärna och se vad du hittar.
Okej men vad nice isåfall om det är det och det går köra statisk, hade ju varit kungligt isåfall.
Jag bytte till det nu så får vi se om det beter sig annorlunda där med 👍🙂

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
January 31, 2023

Tänkte uppdatera här vad utfallet blev av det problemet som @Hallonskalle upplevde.

Det rörde sig om ett problem hos oss som nu är korrigerat. Om du har upplevt samma problem så bör det numera fungera bättre. 😊