Skip to main content
Besvarat

Problem med signalstyrka

  • 9 september 2022
  • 3 svar
  • 1384 visningar

Har mobiltbredband med en inseego router. Och har jätte dålig signalstyrka, routern bara blinkar och endast rummet som routern står i har wifi.

Bäst svar av JeppePeppe

Hejsan @Evelinastenholm!

Har du precis skaffat den? Vi har märkt att många gånger så vill inte routern riktigt starta igång första gången - skulle du kunna testa att trycka på “reset” på baksidan av routern? Det brukar vara ett litet hål där du kan trycka in en smal sak i cirka 15 sekunder så kommer den sedan att “reseta”

Hojta till om det inte fungerar! 🤓

Visa original

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 9 september 2022

Hejsan @Evelinastenholm!

Har du precis skaffat den? Vi har märkt att många gånger så vill inte routern riktigt starta igång första gången - skulle du kunna testa att trycka på “reset” på baksidan av routern? Det brukar vara ett litet hål där du kan trycka in en smal sak i cirka 15 sekunder så kommer den sedan att “reseta”

Hojta till om det inte fungerar! 🤓


  • Nykomling
  • 29 oktober 2022

Hej!

jag har ofta problem med signal styrkan att den tappar kontakten vid mobil samtal eller hackar. Nyligen bytt router men det har inte hjälpt. Bor i Varberg är det utbyggt master här? Skulle ni kunna hjälpa mig att mäta min styrka för att se om den håller måttet? Har en iPhone 13, så den är bara ett halvår gammal.

mvh

mres 


frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 29 oktober 2022

Hejsan 🙂, @mres 

 

Här kan du söka och se hur förutsättningarna är för ditt område . Värt att notera är att en täckningskarta är ett hjälpmedel och det är många faktorer som skiljer i verkligheten , som påverkar täckning,hastigheter & svarstider.

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta


 

I början av länken nedan , kan du se bilder över hur respektive färg och beteende visar vad du har för täckning och vad för teknik den är ansluten till.

Blinkar den , så är det sämre täckning än fast sken . Sen färg efter om det är 4G eller 5G den kopplar upp emot.  Det kan vara bra att testa olika platser , beroende på hur man bor & vad man bor i . Villa , lägenhet osv. 

Förhoppningvis så ska routern iaf ha skött uppdateringar automatiskt under nätter , när det väl har skickats ut någon.

https://manuals.plus/sv/inseego/5g-indoor-router-fx2000-manual

 


 

Här har du även appen som man ska kunna se täckning , och finns nog även någon hjälp över att hitta bättre placering för routern.

Inseego Mobile App från AppStore eller Google Play

https://inseego.com/inseego-connect-get-app

https://inseego.com/products/software-services/inseego-mobile-app/


 

Vad är det för boende & storlek där du bor ? Med tanke på att Wifi inte räcker så långt . Varken på 2.4 GHz eller 5 Ghz trådlösa bandet ?


 

Det du kan göra med din telefon. Är att kika så du har senaste uppdateringen på mjukvaran. Det gör du genom inställningar menyn → Allmänt → Programvaruuppdatering 

( bra att även ha koll på sin pin kod & lösenkod , när mobilen startar upp på nytt efter uppdatering ) .

 

Mvh F


Lämna en kommentar


Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies