Skip to main content

Hej

Igår kväll den 5/9 upptäckte jag att den 3:je lysdioden som visar signalstyrkan lyste rött i någon timme. Jag startade om rautern med ON/OFF knappen på baksidan och nu lyser den grönt. Har också märkt att signallampan skiftar mellan grönt och blått sken.

Grönt=4G och Blått=5G. Verkar som att du får in en svag signal för 5G som bara visas ibland. Orange till rött är dålig mottagning. Vid omstart letar routern alltid efter den starkaste signalen. Det gör den annars också om man låter den vara en stund.

Grönt=4G och Blått=5G. Verkar som att du får in en svag signal för 5G som bara visas ibland. Orange till rött är dålig mottagning. Vid omstart letar routern alltid efter den starkaste signalen. Det gör den annars också om man låter den vara en stund.

Ibland växlar signallampan mellan grönt och blått sken och den gick idag över till rött sken i ca 1-2 sekunder sen växlade den över till blått eller grönt sken igen helt själv…beror detta på att routern gör en automatisk sökning efter starkaste signalen ungefär som radioteleskop gör??  

Det blir sannolikt orange/rött under några sekunder när den skiftar mellan 4G/5G. Detta går att följa live i routerns webgränssnitt (inte i appen). Kolla där Cellular Status, ändra tidsintervall till 10-15 sekunder och sen kan du se direkt vilka 3 basstationer den kopplar upp sig mot och all info om dessa. Överkurs, men kan vara intressant att lära sig att tolka.

Det blir sannolikt orange/rött under några sekunder när den skiftar mellan 4G/5G. Detta går att följa live i routerns webgränssnitt (inte i appen). Kolla där Cellular Status, ändra tidsintervall till 10-15 sekunder och sen kan du se direkt vilka 3 basstationer den kopplar upp sig mot och all info om dessa. Överkurs, men kan vara intressant att lära sig att tolka.

Var hittar jag routerns webgränssnitt - är det på http://192.168.1.1?

Var hittar jag routerns webgränssnitt - är det på http://192.168.1.1?

Oftast, ja. Eller 192.168.0.1.

Lämna en kommentar