Skip to main content
Fråga

Router

• 12 oktober 2022
  • 9 svar
  • 207 visningar

Hej. Jag vill ansluta en extern wi-fi antenn utomhus till min router. För att få den att fungera måste jag öppna upp funktionen för detta i inställningar. Jag hittar ej funktionen i inställningar när jag loggar in på IP adressen. Vilken funktion är det som gäller?

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 12 oktober 2022

Hejsan 👋🏻 , @Louize B 

Vad är det för märke & modell på routern , samt vad är det för externa wifi antenner du införskaffat ? 

Med vänlig hälsning, F 

• Rookie
  • 12 oktober 2022

Huawei B818-263 Router

antenn Wavlink-N 2.4ghz

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 13 oktober 2022

Hejsan , @Louize B 

Så som jag får det till , så ska du in på funktionen “ Wisp “ , det läget gör så den ska kopiera den signal och info från huvudrouter. 

https://sv.manuals.plus/wavlink/wireless-router-manual-5#axzz7hYN7SQbh

Blev dock lite fundersam över om den är vattentät , men va inte säker på om jag fick rätt reapeater , då det va oklart vilken av dom som kallades för Wavlink-N 2.4ghz.  Har du någon hemsida länk , du kan länka till angående den ? 

Om du väljer WISP-läge kommer routern att fungera som en Wi-Fi-räckviddsförlängare.

Read more: https://sv.manuals.plus/wavlink/tr%C3%A5dl%C3%B6s-router-manuell-5#ixzz7hYO6QLRv

Hojta till om något av dessa ideer funkar iaf . 

Med vänlig hälsning, F 

• Rookie
  • 13 oktober 2022

Hej. Jag hittar inte någon wisp funktion på IP 192.168.8.1 hemsida. Vart på hemsidan skall funktionen finnas? 

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 13 oktober 2022

Hej 👋🏻 , jag har exakt samma router så kan kika lite senare hur det ser ut i menyn . 

För den antennen du köpt ska du ansluta trådlöst till routern om jag förstår dig rätt . Och inte nätverkskabel emellan . 

Det kan möjligtvis gå om det finns wps knappar på båda enheterna . På huawei b818 är den knappen på framsidan och trycka 5 Sekunder . Då börjar det blinka på wifi indikator lampan på framsidan . Och den gör det i 2 minuter . 

Möjligrvis om det finns någon sådan knapp på antennen ?

Så fall trycker man igång på båda och får hoppas dom hittar varandra ! 

Men det är en chansning , annars är det i inloggat läge man får ställa in så dom pratar med varandra . 

Med vänlig hälsning, F 

• Rookie
  • 13 oktober 2022

Denna antenn sammankopplas med kabel. Finns ingen knapp på antennen. Antennen heter AC600 alt N300 som modellbeteckning.

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 14 oktober 2022

Kan du ta en bild på hur du kopplat ?
tänker på antennen sammankopplas med kabel utomhus , att det bara är till omvandlare” liten box ”  och ström . Och att där finns det en ledig Lan / nåtverks plats om man vill avsluta inomhus med utomhus . Men då måste du som sagt borrat igenom väggen . Och det antar jag inte är gjort ? Utan att du vill att dom ska kombinera trådlöst enbart . 

Skulle nog tro att om man följer denna videon så får du inställningen rätt  . 

https://youtu.be/28iTi4JlXcY

För nu antar jag att du får 4 st wifi . 1 st 2,4 Ghz samt 1 st 5 Ghz från huawei routern med internet . 
Likväl 2 band från wavelink med samma 2,4 Ghz & 5 Ghz utan internet . 

Du ska logga in på wavelink wifi och där logga in och så användar-gränssnittet för göra ändringar . Tex para ihop så den repeterar samma wifi ifrån huawei 4G routern . 

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 14 oktober 2022

När du har Repeatern kopplad med kabel till poe omvandlaren ( lilla visa dosan ) och sen strömsladden den svarta . Och den börjar lysa igång . Bör du snart kunna ansluta .

Så som jag tolkar det som ,så ska du ansluta till 

Wavlink AERIAL HD2 – AC600   / WN570HA1 ( Många namn på routern )

Deras trådlösa nätverk “Wifi” bör heta  :

Wifi 2.4 Ghz -   wavlink-n

Wifi 5 ghz -  wavlink-ac

Och ska vara utan lösenord verkar det som .

Sen logga in i webbläsaren på sidan ( http://wifi.wavlink.com alternativ 192.168.10.1 ) Lösenordet verkar vara admin , även som användare om det visas.

https://manuals.plus/m/7a0187c511f20a5a2d2ac58208acdc135134bae075a02208c82ba5140c5798f7_optim.pdf

Beroende på om du har kopplat så här , eller om du även har nätverksladd där det röda är på bilden och kopplat till din huawei b818 router på insidan .

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 24 oktober 2022

Halloj @Louize B!

Hur har det gått med detta? Har du hunnit kika på det som @frodrik91 skrev? 😁

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies