Besvarat

Snabb download men långsam upload med 3 bredband (samma via telefon)

  • 18 December 2022
  • 2 svar
  • 307 visningar

Hej, 

 

I centrala Partille (strax utanför Göteborg) får jag både via 5G Router (tillbakalämnad) samt via modern telefon (iPhone 13 Pro/Fold 4) snabb download (400-550) men riktigt långsam upload (12-19). Svartiderna ligger runt 17-19 ms. Inne i Göteborg ligger upload på runt 100. 

 

En killgissning är att upload sker på annat band, ex. 4G? 

 

Finns det något man kan göra för att få upp hastigheten i 3 bredband via ex. Zyxel modem/router alt. går det att kolla om en utbyggnad är planerad? 

 

Tack

icon

Bäst svar av frodrik91 20 December 2022, 23:14

Visa original

2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

 

Hejsan 🙂, @donda 

Bra fråga angående nerladdning / uppladdning hur det delas. Lite osäker på hur 5G sänds på Band 1 eller 5G+ på C-bandet “ 3500 MHz / band 78 . Om det sänds som TDD eller FDD , som förklaras längre ner. Oftast är man ansluten till flera band samtidigt , så det kan säkert vara så att det blir en annan teknik som uppladdningen sker på .

Men tror säkert det finns någon som är mer kunnig angående detta och kan bekräfta hur det ligger till.

Sen kan jag tänka mig att det kommer bli bättre & stabilare när det skett mer utbyggnad. Om man ser på täckningskartan som är en uppskattning , över i ditt fall “Partille” , så är det nog inte så många master där ännu, men lär nog säkert utökas inom snar framtid.

Jag tex har Zyxel 5103E och bor väldigt centralt i Göteborg . Får ca 50-60 i Uppladdningshastighet på stationär dator kopplad med kabel till routern.Och ungefär samma nerladdningshastigheter & svarstider. 

Men om man ska tolka hur den ansluter , så är det till flera band och 5G+ är TDD  = att både sändning & mottagning sker på samma frekvens omväxlande. Men sen vettetusan om uppladdning / nerladdning sker på samtliga band samtidigt eller hur det prioriteras.

Något trix om att få högre upphastigheter är väll möjligtvis om man hittar en bättre placering av routern i hemmet.Chansa på testa externa antenner. Eller möjligtvis se över vilka band routern kopplar upp sig till. 

Men förstår det som du inte har den routern längre , och har någon annan eller bara telefon med 5G nu ?

Att vara ansluten på 5 GHz Wifi , för bästa möjliga resultat trådlöst.  Sen blir det nog förluster på ner & uppladdning även där . Jämfört om man är ansluten med kabel direkt på routern ( Då bör man få dom mest korrekta hastighetstesterna / resultaten ) .

Sen om det bara gäller telefonen ( Utan att vara kopplad till wifi )  , så är det nog blandat resultat beroende på vart man är i sin bostad , och vad man har för väggar, antal våningar med mera.

Men tror den största möjligheten till bättre hastigheter är att vänta ut bättre och tätare utbyggnad. Det är fortfarande tidigt skede .

 

TDD vs FDD -så här fungerar det

TDD innebär förenklat att sändning och mottagning sker på samma frekvens omväxlande i tilldelade tidsluckor, TDD är bra för mobilt bredband eftersom man kan använda mer av bandbredden för antingen nedladdning eller uppladdning beroende på behovet för stunden.

FDD å andra sidan innebär att man använder skilda frekvenser för att ladda upp och ladda ner data, fördelen med detta är minskad risk för störningar.

https://www.induo.com/b/lte-tdd-eller-lte-fdd/

Våra band/frekvenser:

U2100 = 2100 Mhz - UMTS / 3G - Band 1
L2100 = 2100 Mhz - LTE / 4G (FDD) - Band 1
L2600 = 2600 Mhz - LTE / 4G (FDD eller TDD) - Band 7 / 8
U900 = 900 Mhz - UMTS / 3G - Band 8
L800 = 800 Mhz - LTE / 4G (FDD) - Band 20
C3500 = 3500 Mhz - NR / 5G - Band 78

 

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

 

 

Mvh F

Tack för ett utförligt svar och länk. Jag skall försöka sätta mig in i det lite mer. 
Prövade med både router och telefoner på ett antal ställen men samma upload (+-2mb + fluktuation över tid) i hela huset. Gissningsvis gör inte externa antenner någon markant skillnad då jag inte märker någon skillnad från varken balkong eller tak. 

50 hade jag klarat mig bra på men vid 12 kommer jag att få problem att jobba med fler i huset. Ingen QOS i världen kan rädda mig när det inte finns något att fördela :) 

Hoppas på utbyggnad (tack för länken). Hade helt klart varit smidigt med mobilt bredband så länge det är stabilt. 

Svara