Skip to main content
Rookie
January 28, 2025
Besvarat

surfa direkt genom NR7303

• January 28, 2025
  • 19 svar
  • 2231 visningar

Hej,

Går det att använda enbart utomhus routern NR7303 eller måste man använda accesspunkten WX3100 för att kunna surfa?

För personligen så väljer ju jag en utomhus router för att kunna ha den i en tuffare miljö. Då vill man ju inte ha en känslig inomhus accesspunkt på samma plats, då den kommer utsättas för väder och vind.

mvh

Jesper

Bäst svar av Karl Von Bredband

@webtomten Har fått svar nu ifrån deras R&D.

Dom verkar ha den stenhårda ståndpunkten att eftersom produkten ursprungligen inte är avsedd att användas på detta sätt, är dom inte villiga att dedikera resurser på att möjliggöra det… 😓

Skicka ett PM till mig, så hjälper jag dig vidare hur vi går vidare med eventuella alternativa lösningar eller något annat.

19 svar

webtomtenTrådskapare
Rookie
February 14, 2025

@Karl Von Bredband upptäckte en annan sak idag som inte riktigt vill fungera. Jag försöker ge en enhet en static dhcp ip adress. Men när man har fyllt i allt och klickar på ok för att spara händer ingenting. Precis som den vägrar ta emot denna ändring. För kör man med APn som följer med är det fortfarande i NR7303 man gör dessa inställningar.

Sen finns det ingen lösning att sätta den i bryggat läge verkar det som. 

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
February 17, 2025

@Karl Von Bredband upptäckte en annan sak idag som inte riktigt vill fungera. Jag försöker ge en enhet en static dhcp ip adress. Men när man har fyllt i allt och klickar på ok för att spara händer ingenting. Precis som den vägrar ta emot denna ändring. För kör man med APn som följer med är det fortfarande i NR7303 man gör dessa inställningar.

Testade precis samma sak! Fick det inte heller att fungera. För mig roterade det mellan “Action forbidden” (något meddelande som kommer upp) och att det bara blinkar till men inget händer...

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
webtomtenTrådskapare
Rookie
February 18, 2025

@Karl Von Bredband då är ju den lösningen med denna router ganska meningslös om man inte kan göra något utan att allt är låst. 🤔

Fått någon återkoppling ifrån zyxel?

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
February 18, 2025

@Karl Von Bredband då är ju den lösningen med denna router ganska meningslös om man inte kan göra något utan att allt är låst. 🤔

Fått någon återkoppling ifrån zyxel?

Jag tror inte det ska vara så,  utan det verkar vara en bugg. Det vanligaste use-caset för routern är ju att egentligen inte hantera någon DHCP alls själv, i princip 🤔

Inget än! Men ser att ticketen är hos deras R&D i Taiwan 😊

Jag jobbar på Tre. Mina åsikter och kommentarer är mina egna och representerar inte Tre som bolag.
webtomtenTrådskapare
Rookie
February 18, 2025

@Karl Von Bredband Ja vi får hoppas att det är en bugg och något som går att åtgärda. 

För kollar man på tex Zyxel NR5103ev3 så kan man ju göra betydligt fler inställngar. Som att tex sätta den i bryggat läge om man skulle vilja använda den bara som ett modem. Inte ens den funktionen finns i NR7303.

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
February 18, 2025

@Karl Von Bredband Ja vi får hoppas att det är en bugg och något som går att åtgärda. 

För kollar man på tex Zyxel NR5103ev3 så kan man ju göra betydligt fler inställngar. Som att tex sätta den i bryggat läge om man skulle vilja använda den bara som ett modem. Inte ens den funktionen finns i NR7303.

Det låter väldigt märkligt!
Just det var en av dom sakerna som jag testade inför när vi lanserade den. Tidigare NR7103 har det påslaget som standard, för ett inomhusdelen (EX3301) skulle vara den som hanterar allt på den lokala sidan.

NR7303 ska ha den inställningen, och den ska fungera. Skillnaden med NR7303 är att den är avstängd, eftersom uppsättningen med WX3100 skiljer sig.

Kan du kolla om du hittar det här inne (guiden som vi har på Tre.se är för just bryggläge på NR5103E, och inte IP-passthrough som är när man vill att den ska agera som modem)?

webtomtenTrådskapare
Rookie
February 18, 2025

Nu hittade jag den funktionen man behöver gå in i APN inställningarna för att slå på IP Passthrough men vågar inte testa det nu då jag behöver uppkopplingen. 😉 Det är därför jag inte sett den innan. 

Ja wx3100 agerar ju bara AP egentligen. Allt styrs ju genom NR7303 så som firewall, dhcp m.m.

Karl Von Bredband
3Medarbetare
Bredbandsexpert
February 21, 2025

@webtomten Har fått svar nu ifrån deras R&D.

Dom verkar ha den stenhårda ståndpunkten att eftersom produkten ursprungligen inte är avsedd att användas på detta sätt, är dom inte villiga att dedikera resurser på att möjliggöra det… 😓

Skicka ett PM till mig, så hjälper jag dig vidare hur vi går vidare med eventuella alternativa lösningar eller något annat.

Nykomling
August 24, 2025

Testade precis samma sak! Fick det inte heller att fungera. För mig roterade det mellan “Action forbidden” (något meddelande som kommer upp) och att det bara blinkar till men inget händer...

Fick ni någon ordning på detta? Har samma problem här...