Skip to main content
Svar

Utbyggnaden av 5G runt Falköping

• October 24, 2025
  • 6 svar
  • 99 visningar

Hej!

Ville bara höra mig för hur planerna ser ut i utbyggnaden av 5G runt Falköpings kommun och närliggande byar.

Kikade nyss på täckningskartan och det ser ut som att de flesta närliggande kommuner prioriterats mer.

Finns det några planer på 5G i området i närtid?

Bäst svar av Jonte062

Hej,

Vi planerar att driftsätta 5G i Falköping i första halvan av 2026, troligen redan under Q1.

Dock kan vi i dagsläget inte lämna ett exakt datum och ber om överseende ifall det skulle uppstå förseningar.

//

6 svar

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

@Cradles Hej 👋

Har också noterat att Falköping är en vit fläck på kartan. Falköping ligger säkert i pipeline att få 5G på 2100-bandet, dvs 5g DSS. 

Kanske ​@Jonte062 har svar på denna fråga? 

Forum|alt.badge.img+9
  • 3Medarbetare
  • Svar
  • October 27, 2025

Hej,

Vi planerar att driftsätta 5G i Falköping i första halvan av 2026, troligen redan under Q1.

Dock kan vi i dagsläget inte lämna ett exakt datum och ber om överseende ifall det skulle uppstå förseningar.

//

• Trådskapare
  • Nykomling
  • October 27, 2025

Hej,

//

Kul att höra! Har en liten följdfråga bara; Inkluderar detta även närliggande byar?

Forum|alt.badge.img+9
  • 3Medarbetare
  • October 27, 2025

Hej, ​@Cradles 

Om du anger vilka närliggande samhällen du menar så kan jag titta och ev. se lite mer i detalj. 

//

• Trådskapare
  • Nykomling
  • October 27, 2025

@Jonte062 

Såklart! Då är Floby mest intressant för mig.

Forum|alt.badge.img+9
  • 3Medarbetare
  • October 28, 2025

@Jonte062 

Såklart! Då är Floby mest intressant för mig.

Hej,

Enligt den information jag har kommer siterna runt Floby att uppgraderas till 5G (2100 DSS) inom samma kluster som Falköping, vilket är planerat att ske någon gång under första eller andra kvartalet 2026.

//