Skip to main content
Fråga

Zyxel nr5103e blockerar trafik

  • 16 oktober 2024
  • 11 svar
  • 185 visningar

Zyxel nr5103e fungerar normalt utan problem.

Men blockerar min Reolink Wi-Fi kamera,

kan ansluta den till 2.4 når den internt mer inte externt.

har testat att stänga av brandvägg, öppnat alla tänkbara portar men utan framgång.


Har en Smartplug till andra huset, dvs nätverk över 230v kopplad till routern.

Och dra mig baklänges, ansluter jag till det Wi-Fi’t så fungerar det.

Vad fåglarna är det som blockeras ??

 

 

 

11 svar

Forum|alt.badge.img+18
  • Hjälte
  • 370 kommentarer
  • 17 oktober 2024

Nja, din router blockerar nog inget. Vad använder du för app till kameran? Om jag jämför hur det funkar med appen Smart Life, som jag använder för lampor mm, så har de ibland serverproblem och då funkar det inte förstås. Det vanligaste är dock att 2.4 Ghz inte har tillräckligt med signal för att en viss lampa ska funka. Tyvärr verkar de flesta smarta prylar använda sig av 2.4 Ghz, med påföljande problem som den frekvensen har. Hade varit bättre om allt kunde köra på 5 Ghz, inte minst för att man då skulle kunna ha flera prylar mot samma router.


  • Skribent
  • Rookie
  • 5 kommentarer
  • 17 oktober 2024

Jo, något i Routern blockerar.

 

kör Reolink egna app, kameran fungerar alltid när jag är på plats på landet, stänger jag av wifi på mobilen når jag inte kameran.

när kameran är ansluten tlll mitt andra wifi fungerar det klockrent.

 

kan ju tilläggas att allt annat funkar

jag kan styra både Apple home och Telldus på distans.

 


Forum|alt.badge.img+18
  • Hjälte
  • 370 kommentarer
  • 18 oktober 2024

  • Skribent
  • Rookie
  • 5 kommentarer
  • 18 oktober 2024

Jag har felsökt på alla tänkbara sätt, har även fått en inofficiell firmware från Reolink.

men eftersom kameran fungerar direkt när jag byter Wi-Fi, så måste routern blockera något på Wi-Fi med ej på LAN

 


Forum|alt.badge.img+18
  • Hjälte
  • 370 kommentarer
  • 18 oktober 2024
Disktant skrev:

Jag har felsökt på alla tänkbara sätt, har även fått en inofficiell firmware från Reolink.

men eftersom kameran fungerar direkt när jag byter Wi-Fi, så måste routern blockera något på Wi-Fi med ej på LAN

 

Men har du specifikt gått igenom de steg som finns i länken? Utöver det så finns det knappast någon här som kan hjälpa med detta.


  • Skribent
  • Rookie
  • 5 kommentarer
  • 18 oktober 2024
agpath skrev:
Disktant skrev:

Jag har felsökt på alla tänkbara sätt, har även fått en inofficiell firmware från Reolink.

men eftersom kameran fungerar direkt när jag byter Wi-Fi, så måste routern blockera något på Wi-Fi med ej på LAN

 

Men har du specifikt gått igenom de steg som finns i länken? Utöver det så finns det knappast någon här som kan hjälpa med detta.

Din länk handlar om att inte kunna koppla upp till Wi-Fi

Att koppla upp är inga problem, problem är att nå is WAN

men jag har följt alla deras andra guider kring det problemet


Forum|alt.badge.img+18
  • Hjälte
  • 370 kommentarer
  • 18 oktober 2024

Även kollat att UDP är öppnat för samtliga portar?


  • Skribent
  • Rookie
  • 5 kommentarer
  • 18 oktober 2024
agpath skrev:

Även kollat att UDP är öppnat för samtliga portar?

Yes, alla portar öppna, brandvägg helt avstängd för att försöka ringa in felet

som sagt, stendött via Wi-Fi från routern, men fungerar på Wi-Fi från TP-Link WPA4200 Powerline som är kopplad till routern 


Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+27

Om jag förstår rätt, så är denna TP-link bara en förlängare, som i sig är ansluten till NR5103E? Och kameran fungerar då att nå över WAN? Men när den är ansluten direkt till NR5103E så går det inte att nå kameran över WAN? Bara WLAN/LAN?

 


  • Skribent
  • Rookie
  • 5 kommentarer
  • 26 oktober 2024
Karl Von Bredband skrev:

Om jag förstår rätt, så är denna TP-link bara en förlängare, som i sig är ansluten till NR5103E? Och kameran fungerar då att nå över WAN? Men när den är ansluten direkt till NR5103E så går det inte att nå kameran över WAN? Bara WLAN/LAN?

 

Precis 

TP link är bara en förlängare, nätverk via 230v för att få uppkoppling i andra huset, denna är ansluten med kabel till en ingång i NR5103E

 

är kameran ansluten till TP-link’s wifi så når jag kameran via WAN

när kameran är ansluten till NR5103E så når jag den endast om jag är uppkopplad via samma wifi


Karl Von Bredband
3Medarbetare
Forum|alt.badge.img+27

Kan du se om kameran har några nätverksrelaterade inställningar som skiljer sig åt beroende på om den är ansluten till TP-link eller NR5103E? Finns det något specifikt om WAN-åtkomst som är konfigurerat?

Kan du även kolla om UPnP (Universal Plug and Play), är UPnP aktiverat på NR5103E och på TP-link-förlängaren? Det skulle kunna påverka åtkomsten via WAN.

 

Går det även att få reda på den exakta modellen av kameran?


Lämna en kommentar


Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies