Skip to main content
Rookie
February 1, 2023
Fråga

Zyxel NR5103E i bryggläge för att använda Deco M9 Plus

• February 1, 2023
  • 12 svar
  • 1746 visningar

Hej

Försöker att få vår Zyxel i bryggläge för att undvika dubbel NAT och kunna använda alla funktioner i Deco M9 Plus som en mesh i huset. Har testat IP Passthrough men det gillade inte Deco M9’s och klagar på att de inte hittar ut på Internet. 

Även testat bryggläge i Zyxel men det gör ingen som helst skillnad. 

Hastigheten mot nätet i Zyxel är mellan 280-300 Mbits ner i det interna testet i Zyxel’n. Men från en dator som går via Deco och i Bredbandskollen så blir det snarare 55-60 Mbits. Så misstänker att dubbel NAT och liknande stryper hastigheten. 

Någon som lyckats att få Zyxel i bryggläge på riktigt? Sett på en del av de brittiska forumen för Tre att de har samma problem, men inga riktiga lösningar än

/Viktor

12 svar

Entusiast
May 13, 2024

Sitter samma båt. Får inte bryggläge att fungera.

Någon som lyckats? 

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
May 13, 2024

@OskarL83 

Så här har jag 😉 :

Och sen på broadband ETHWAN → Ändra till “Bridge” på Mode.

Dock har jag kvar Cellular WAN 1  “ Apply as Default Gateway “ Och “NAT” på . Likväl “NAT” på WAN 2 , men ej “Apply as Default Gateway” på .

Dom kanske jag bör ändra för att få full funktion. Dock vet jag inte exakt hur jag ska kunna testa min “NAT” så min Asus gör som det är tänkt och inte sitta med dubbla “NAT”. Men antar man kan “Pinga / Traceroute” mellan sin publika och privata ip adress och se så man får rätt svar tillbaka.Eller om någon annan vet mer om hur man ska testa/tolka det.

Testade iaf via “CMD”  med kommandot “ tracert www.google.com “ och tolkar det som jag får rätt svar tillbaka.Först Lokalt/Privat ip och sen min publika ip i följd.Min Asus router hade även denna funktion.

https://www.ubisoft.com/en-gb/help/connectivity-and-performance/article/checking-for-double-nat/000062048

Och även att “Firewall” är avstängt på Zyxel routern.Och “NAT” och “Firewall” är på routern bakom.

https://support.zyxel.eu/hc/en-us/articles/7254914487186-How-to-put-my-router-in-Bridge-mode

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...