Besvarat

Zyxel NR5103E Lag spikes på xbox

  • 30 January 2023
  • 4 svar
  • 233 visningar

Hej, jag har en Zyxel NR5103E som jag har genom zyxel air appen ställt på bästa plats i huset. Jag får ut ca 120-150mb/s ner och 50-70mb/s upp med RSRP (dBm) på -77 och ibland nere på -69. Nätverket är via 4g+ då 5g stöd inte finns där jag bor. Problemet jag har är att jag får lag spikes och framförallt på xbox när jag försöker spela. Där det kan frysa upp mot 5-10 sekunder och förstöra spelupplevelsen totalt när man exempelvis spelar cod warzone. Jag har xboxet inkopplat genom sladd. Under cod så ligger matcherna på 70-90ms ping dessvärre vilket jag inte vet hur jag ens kan få ner?

Har testat att låsa frekvensbanden till ett utan lyckat resultat, har testat startat om routern, nollställt den utan att få någon skillnad. Är det någon som vet hur man kan göra för att få ner antingen latensen så pingen sjunker. Eller vet hur jag kan göra för att få en riktigt stadig uppkoppling utan lag spikes, så spelupplevelsen åtminstone blir någorlunda :)

Mvh Sebastian

icon

Bäst svar av frodrik91 1 February 2023, 14:36

Visa original

4 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @Hurinsky 

Rent generellt så tycker jag det låter konstigt över att du får så hög svarstid /ping med dess övriga prestanda du får ut . Vad får du för resutlat när du gör ett test hos tex bredbandskollen eller speedtest ?

https://www.bredbandskollen.se/

https://www.speedtest.net/

 

Vart finns du på täckningskartan , ungefär . Typ omrtåde . Känns som du har bra förutsättningar när du får ut dom hastigheterna ändå och låg RSRP

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Man kan kontakta kundservice , och se om dom kan låsa dig mot en specifik mast . Om det nu kan vara en lösning eller inte , det är ju något man får testa . Om det nu är där problemet kan ligga, får man också utvärdera .

Sen kanske det finns andra anledningar och inställningar som kan påverka detta . Om det är portar för spelet, eller annat som stör och påverkas dess stabilitet. Märker du av det på något annat sätt , tex om du spelar på pc eller något annat ?

 

/F

@frodrik91 

Jag får ut en ca 130-150mb/s ner med både bredbandskollen och speedtest, och 50-70mb/s upp. Ping på testerna är ca 30-40ms. Ping på xbox med sladd är ca 60-70ms vid mätning där. Men det kan tydligen bero på att microsoft servar ligger längre ifrån än vad bredbandskollen och speedtest servar gör. 

Utan att avslöja allt för mycket information, så bor jag på landsbygden men täckningskartan visar mycket god täckning och eftersom jag har bra rsrp så får jag ju stark signal. 

Har NAT typ open så alla portar ska va tillgängliga för spelen samt xboxet, det som sker när lag spikes händer är att ms i spelet droppar till 0, och package loss sticker mot 80-100% i några sekunder innan ms hoppar tillbaka till 70-90ms och package loss till 0%. Så jag får känslan att den helt enkelt tappar mottagningen helt med nätet i några sekunder, men inte tillräckligt länge för att jag ska bli kickad från spelet? Spelar endast på xbox så kan ej testa med någon pc eller dylikt dessvärre.,

Med att låsa sig mot en specifik mast? är det genom att ändra och låsa sig mot ett frekvensband? för det har jag testat och jag får samma problem där.

Mvh Sebastian

Användarnivå 6
Emblem +40

Du kan välja att göra test mot andra servrar utomlands på speedtest iaf . Tex mot USA . Och då kanske du får ungefär samma svarstid som xbox och cod servrar ger dig . 

Rent generellt så skulle jag nog tro problemen ligger mer emot xbox och spelen än routern .Eftersom man hittar många som har problem , speciellt med COD spel .

Vad jag förstår det som så ska man kunna göra inställningar & även få spelen att söka emot Europeiska servrar . Som bör göra skillnad kan tyckas . Varför den inte söker det från första början är ju konstigt kan jag tycka . 

Här är bara en av flera sökresultat man får fram angående problem med COD tex. Sen om VPN är en lösning , kan vara en chansning . Likväl ändra DNS server.

https://www.itopvpn.com/blog/why-is-warzone-so-laggy-796

 

Nej det är inte samma . För att låsa mot en mast så måste du ha rätt CellID med mera . Det kan man göra själv på 4G , eftersom man kan se vilken mast man är ansluten till i routern för 4G . Sen om det är den bästa , och att se andra är svårare och därför är de bäst att få assistans av kundservice. För dom kan se över hur master står , avstånd och rätt riktning emot dig . 

/F

Jag får kika in inställningarna för xbox och cod i första hand i så fall! Och sedan söka mig vidare med kundtjänst och eventuellt låsa fast mig mot en mast! 

Tusen tack för hjälpen!!

Svara