Skip to main content
Besvarat

Zyxel NR5103EV2 Indoor tappar wifi

  • 18 november 2024
  • 8 svar
  • 587 visningar

Forum|alt.badge.img

Jag har följande router “Zyxel NR5103EV2 Indoor” och med min Samsung S10 tappar jag anslutning med jämna mellanrum och därefter återansluter enheten igen efter några få sekunder. Jag kan sitta i lägenheten med full teckning och inte röra mig när uppkopplingen förloras och sedan återansluts.

Jag har inte upplevt det här problemet med några andra wifi-nätverk som jag har varit uppkopplad emot.

Bäst svar av Oskar-fredriksson

Jag separerade wifi:t till en med 5 ghz och en med 2,4 ghz. Testade först att ansluta till 2,4 ghz och problemet tycktes försvinna, dock när jag vid ett senare tillfälle testade med 5 ghz igen så tappade jag inte uppkopplingen längre.

Gisningsvis var detta bara ett sammanträffande att problemet försvann i samband med den ändringen, men man vet aldrig, kan vara värt att testa om någon annan upplever samma problem.

Tack för er tid!

Visa original

Forum|alt.badge.img+18
  • Hjälte
  • 19 november 2024

Menar du själva wifit eller den externa cellulära anslutning till internet? Blinkar routern plötsligt rött istället för grönt eller blått? I så fall är det att den tappar signal och letar efter en annan mast att koppla upp mot.


JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 20 november 2024

Hejsan ​@Oskar-fredriksson!

Tråkigt att höra att du upplever strul med uppkopplingen. Har du hunnit kika på det som ​@agpath skrev? Vi har även en guide här om felsökning kring Zyxel-routern:

https://community.tre.se/bredband-52/ingen-uppkoppling-med-zyxel-nr5103ev2-4766

 

Återkom gärna med hur det gått, och ifall du behöver mer hjälp! 😊

 

// Vi har flyttat ditt inlägg till Bredband för att spegla innehållet bättre. //


Forum|alt.badge.img

Jag separerade wifi:t till en med 5 ghz och en med 2,4 ghz. Testade först att ansluta till 2,4 ghz och problemet tycktes försvinna, dock när jag vid ett senare tillfälle testade med 5 ghz igen så tappade jag inte uppkopplingen längre.

Gisningsvis var detta bara ett sammanträffande att problemet försvann i samband med den ändringen, men man vet aldrig, kan vara värt att testa om någon annan upplever samma problem.

Tack för er tid!


JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 29 november 2024

Skönt att höra att du lyckades lösa det! Väldigt tacksamt att du delar med dig av lösningen också!

Tack ​@Oskar-fredriksson! 🤝


  • Registrerad användare
  • 31 januari 2025

Jag har samma problem som ovan “Jag har följande router “Zyxel NR5103EV2 Indoor” och jag tappar anslutning med jämna mellanrum och därefter återansluter enheten igen efter några få sekunder. Jag kan sitta i lägenheten med full teckning och inte röra mig när uppkopplingen förloras och sedan återansluts.”


Forum|alt.badge.img+18
  • Hjälte
  • 31 januari 2025
miauden skrev:

Jag har samma problem som ovan “Jag har följande router “Zyxel NR5103EV2 Indoor” och jag tappar anslutning med jämna mellanrum och därefter återansluter enheten igen efter några få sekunder. Jag kan sitta i lägenheten med full teckning och inte röra mig när uppkopplingen förloras och sedan återansluts.”

Du får nog vara mer specifik. Wifit eller den cellulära uppkopplingen i routern?


Limpen
Moderator
Forum|alt.badge.img+30
  • Moderator
  • 4 februari 2025

Hej ​@miauden och varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Gäller dessa problem samtliga enheter där hemma eller endast mobiltelefonen?

Om något, vad har du själv testat? 

Jag skulle till att börja med rekommendera en enkel omstart av routern för att se om detta leder till förbättring.
Du kan också testa att fabriksåterställa routern för att se om detta åtgärdar problemet som du upplever. Håll in knappen (det lilla hålet till vänster där det står “Reset” på bilden nedan) i cirka 20 sekunder eller tills du ser att lamporna börjar blinka!


Återkom gärna med hur al​lting gått och om det dyker upp någon fråga eller fundering under vägens gång! 🙂​​​​​​


  • Nykomling
  • 17 februari 2025

@Oskar-fredriksson 

Det låter som jag har samma problem, så jag skulle gärna vilja veta hur du gjorde för att separera ditt wifi - som du skrev råkade bli lösningen 😀


Lämna en kommentar


Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies