Skip to main content

Zyxel rauter inkopplad idag 2/9 2024, Internet funkar och mobilsurf funkar, zyxel air appen i mobilen funkar också. 3 gröna lyser och 1 blå lyser med fast sken som ibland ändras till grönt sken, vad betyder det när blå lyser med fast sken på rautern?

@TerMinator Hej, 

det är svårt att se symbolerna på bilden - men om det är lampan som ser ut som en jordglob betyder grönt ljus 4G (eller kopplad till internet via Ethernet) och blått 5G.

Här finns mer information: 

Zyxel rauter inkopplad idag 2/9 2024, Internet funkar och mobilsurf funkar, zyxel air appen i mobilen funkar också. 3 gröna lyser och 1 blå lyser med fast sken som ibland ändras till grönt sken, vad betyder det när blå lyser med fast sken på rautern?

@TerMinator Hej, 

det är svårt att se symbolerna på bilden - men om det är lampan som ser ut som en jordglob betyder grönt ljus 4G (eller kopplad till internet via Ethernet) och blått 5G.

Här finns mer information: 

Bilden är tagen med en trasig mobikamera därav otydligheten men 2;a lampan uppifrån är just då blå.

Det är mycket riktigt jordgloben som @Pettersson nämnde! Och då alltså 5G 😎

Det är mycket riktigt jordgloben som @Pettersson nämnde! Och då alltså 5G 😎

och när den skiftar färg till grönt ljus då är det 4G men när 4G Näten upphör helt om 2-3 år borde ju “jordgloben” lysa med blått ljus alltid när 5G Nätet är fullt utvecklat?

@TerMinator Om routern står på samma ställe är det ovanligt att den hoppar mellan näten, testa att flytta den närmare ett fönster och se om den håller sig på 5G.

4G kommer inte att stängas ner om 2-3 år, det är 3G-nätet som börjar ersättas med 4G och 5G. I takt med att 5G-nätet byggs ut blir täckningen bättre och om nätet byggs ut i ditt område kommer du självklart att gynnas av det.

Routern står bredvid TV:n mycket nära ett fönster och “globen” har lyst med blått sken i flera timmar nu och inte ändrat färg. Då har jag 5G vilket borde betyda att någonstans i närheten av min bostad står en eller flera 5G master.

Routern står bredvid TV:n mycket nära ett fönster och “globen” har lyst med blått sken i flera timmar nu och inte ändrat färg. Då har jag 5G vilket borde betyda att någonstans i närheten av min bostad står en eller flera 5G master.

Det bör det göra, ja. Inom ett par km radie bör du kunna hitta en mast med 5G. Om det är i tätort kan den dock sitta på ett hus och vara svår att upptäcka. Jag är osäker på hur lång räckvid C-bandet och kartan för utbyggnad visar aldrig hur det blir i verkligheten utan är helt teoretisk.

Lämna en kommentar