Inga staplar och Wi-Fi vägrar samarbeta? Här är fyra enkla steg du kan testa för att få igång uppkopplingen igen.🔧👷
💡 Kontrollera alltid att routern är uppdaterad om du upplever problem med uppkoppling. Så här gör du.
Detta kan du testa själv
Nedan har vi sammanställt fyra tips som hjälper dig att identifiera och lösa problem med uppkoppling för din Zyxel router.
1. Sitter SIM-kortet rätt? 🎫
Det är lätt hänt att man sätter i simkortet åt fel håll. Den guld-färgade sidan ska riktas nedåt, mot routerns baksida. Det finns även en symbol vid simkortsluckan som visar åt vilket håll den ska sättas in.
2. Vilka lampor lyser? 🔦
För att lätt kunna se vad det är som inte riktigt spelar rätt med routern så kan du kika på lamporna på toppen. Jordgloben visar internetuppkoppling, staplarna visar signalstyrka med mera. Klicka här för att se vad lamporna betyder.
3. Vart har du ställt routern? 📻
Har du ingen, eller kanske dålig uppkoppling med routern så kan du testa att placera routern bättre. Generellt är det alltid bäst att ha den nära ett fönster, gärna lite högre upp (inte på golvet). Detta gör det lättare för routern att få kontakt med en mast.
4. Aktivera lokalt nätverk 📱
Har du inte inställningen “lokalt nätverk” aktiverat i din telefon, så kan ett felmeddelande poppa upp där det står något i stilen med “Det går inte att hitta routern”. För att ändra detta går du in i telefonens nätverksinställningar och aktiverar lokalt nätverk, så ska det gå galant att hitta routern och börja surfa. 🏄
Har du precis fått hem din nya Zyxel router och behöver hjälp att komma igång med den?
Vi har sammanställt en guide som hjälper dig med detta!
