Motorola Z3 Play - bygg din egna telefon

  • 15 August 2018
  • 0 svar
  • 1532 visningar

Användarnivå 7
Emblem +40
Slipp strulet med bluetooth-högtalare, ladda enkelt upp mobilen när det behövs och skriv ut Polaroid-bilder var du än är med hjälp av Moto Mods. Under de senaste veckorna har jag fått möjlighet att testa en av Motorolas senaste telefoner, Motorola Moto Z3 Play från 3.

Moto Z3 Play
Telefonen i sig är snygg, tunn och den känns överlag väldigt smidig. Den glider med andra ord lätt ner i fickan och märks nästan inte när man har den med sig - som det bör vara. Det första jag, som iPhone-användare, tänker på är hur långsamt batterimätaren sjunker trots att jag tycker att jag använder telefonen ganska flitigt.

Nu när en ny telefon släpps så kan man nästan alltid räkna med att det finns fingeravtrycksläsare, bra kamera, en snabb processor och kristallklar skärm. Det har Z3 Play också:
-Fingeravtrycksläsaren sitter på högersidan medans power-knappen sitter på vänstersidan. Först tänkte jag att detta var lite konstigt, tills jag insåg att telefonen låses upp så fort jag lägger fingret på läsaren. Alltså finns det ingen anledning att ens trycka på power-knappen! Smidigt.
-I telefonen sitter en Snapdragon 636, vilket är en Octa-Core 1,8GHz-processor. I klarspråk så är telefonen riktigt snabb. Jag har inte märkt att den har tänkt onödigt länge eller att den har hängt sig.
-Skärmen är en Super AMOLED med bra upplösning (högre än full HD). Det finns två stycken skärmalternativ som går att välja mellan - Standard eller Lyster. Där den förstnämnda visar realistiska färger och den andra förstärker färgerna, lite för mycket enligt min smak. Detta kan man ställa in i telefonens inställningar. Vid leverans kommer lyster-läget aktivt vilket gjorde att jag nästan tyckte att det inte gick kolla på bilder man tagit för att se om de var bra eller inte.

Systemet i telefonen är Android 8.1. På detta har Motorola inte gjort speciellt mycket utan man har behållt mycket av vanliga Android, detta gör att det blir ganska enkelt att komma från en iPhone då det inte är så mycket lull-lull som levereras aktivt från start. I en app som heter Moto finns det däremot en del saker man kan justera och aktivera för att göra upplevelsen mer personlig och som alltid med Android finns det massa appar att ladda ner för att göra allt ännu mer personligt.

Moto Mods




Det som gör Moto Z3 Play unik är möjligheten till Moto Mods - extra tillbehör som enkelt fästs på baksidan av telefonen med hjälp av magneter och som snabbt blir integrerade direkt i mjukvaran. Inga extra sladdar, batterier eller liknande behövs. Jag har testat Moto Turbopower Pack, Hasselblad TrueZoom, Moto Gamepad, Polaroid Insta-Share Printer, Moto 360 Camera och JBL SoundBoost (i samma ordning på bilden).

Moto Turbopower Pack
Denna mod ger extra batteri snabbt, åt din Z3 Play. Innan jag började använda telefonen trodde jag att detta skulle vara den mod jag använda mest - så blev det inte. Batteriet i telefonen räcker tillräckligt länge för att jag inte skulle behöva denna. När jag väl testade, fyllde den på batteriet riktigt snabbt.

Jag kan tänka mig att denna mod är perfekt om man ofta befinner sig på ställen där man inte kan ladda telefonen - eller kanske på en fjällvandring?

Hasselblad TrueZoom
Hasselblad är för många en okänd kameratillverkare, liksom för mig. Efter en liten sökning visar det sig att de oftast för kameror för professionell användning, kostnad? Runt 100.000kr. Priset förklarar varför det är ett ganska okänt märke.



Denna kameramod ger en större slutare samt möjligheten att zooma - hela 10 x optisk zoom får man när man använder denna mod.
Som fotograf är jag rätt så dålig, jag vill snabbt få upp kameran och ta en bild. Håller inte på att testa med olika ljus eller olika vinklar, utan för mig för mig är enkelheten viktig. Bilden ovan är tagen och på första försöket måste jag säga att bilden ser riktigt bra ut. Bilden återger djupet i bilden och hanterar ljuset bra enligt mig. Om jag jämför med bilder jag tagit i Chicago tidigare med min iPhone X, så ser denna bild verkligare ut. Djupet i bilden återges på ett sätt som en inbyggd mobilkamera inte klarar att få fram.

Tack vare zoomen går det också att få riktigt bra bilder på ett större avstånd, utan att de blir gryniga och suddiga. Det går också att spara bilderna i RAW-format om man önskar redigera dessa ännu mer senare.

Denna mod är perfekt om man inte vill bära runt på en kompaktkamera i väskan alternativt om man superenkelt vill kunna ta en bra bild för att dela på diverse sociala medier.

Moto Gamepad
Vill man ta sitt mobila spelande till en ny nivå är denna mod perfekt. Alla mobilspel som fungerar med denna ger en lite bättre upplevelse, det blir lite roligare att spela och det känns betydligt mycket roligare att spela med riktiga knappar. Den snygga skärmen på Z3 Play höjer också upplevelsen ytterligare. När man sätter på Gamepad för första gången hämtas en app där man enkelt ser alla spel som är kompatibla. Är man en riktigt gamer är detta nog inte helt intressant, men för att kunna förbättra sina prestationer för vanliga mobilspel är Moto Gamepad en bra grej!

Polaroid Insta-Share Printer
Den roligaste moden av alla. Ta en bild, beskär, lägg på eventuella filter/ramar, skriv ut. Allt på några minuter. Nu fuskade jag lite och tog massa bilder med telefonens inbyggda kamera under en utekväll, jag valde senare ut de bästa och skrev ut dagen efter. Otroligt festligt att kunna visa upp! Att skriva ut bilderna direkt är väl dock det som är det roliga med Polaroid.

Färgen i skriven ska räcka länge, det är en lösning så att den bränner in på pappret. Pappret däremot behövs fyllas på, verkar som att det går att köpa lite överallt. Varje papper kostar ca 5-7kr beroende på vad man hittar. I längden kan det alltså bli ganska dyrt - inte något man gör en fotovägg med - men för spontana utskrifter är det roligt.

Bildkvaliten blir okej, tillräckligt bra för att man ska vilja ha bilden framme. Det är dock inget för semesterbilderna man kanske vill dela med sig utav. Skrivaren i sig är ganska stor - jag skulle inte ha den i fickan frivilligt. En väska blir nästan ett krav.

Moto 360 Camera
Gillar du att filma under konserter, festivaler eller liknande? Moto 360 Camera är då riktigt häftig att använda. Det blir en helt annan upplevelse när man även ser vad som händer åt alla andra håll - än bara det man tittar åt.

Min första tanke med denna mod var att bilderna och filmerna skulle ta mycket plats och bli ”sådär” - men icke. Det tar inte mer plats än en bild eller filmklipp. Kvalitén blir även riktigt riktigt bra, speciellt om man delar via Google Foton eller på Facebook så att man får en 360-upplevelse. Vrider då personen som kollar på mobilen, ser den även mer av bilden!



Självklart går det också att dela bilden som en vanlig ”platt” bild, som här ovan. Men det blir inte alls lika kul. Tyvärr fungerar det dock inte att dela i riktig 360-style här på forumet.

JBL SoundBoost
Detta är den mod jag ser det största användandet för. Att enkelt och smidigt kunna höja volymen och ha en portabel högtalare som nästan inte tar någon plats alls. Hemma när man fixar sig, under picknicken på stranden eller när som, egentligen.

Högtalaren har ett eget inbyggt batteri, så batteriet på telefonen påverkas inte. Volymen blir mycket högre och ljudet fylligare. Som en bluetooth-högtalare alltså. Just denna modell kommer med ett stöd (det orangea på bilden ovan) så det funkar bra för att ställa upp telefonen om man inte vill hålla i den hela tiden. Bra om man ska kolla på film också.


Vem passar då Motorola Z3 Play?

Många! Det är en allsidig telefon som går att anpassa väldigt mycket, med bra hårdvara från start som möter de flestas förväntningar och krav. Har man mer specifika intressen är det enkelt att köpa till en bättre kamera, bättre högtalare eller någon annan mod som passar de specifika behoven man har.




Här kan du köpa Moto Z3 Play

Svar

Var först med att svara här nedanför!

Svara