Recension Moto Z3 Play

  • 3 August 2018
  • 0 svar
  • 1788 visningar

Användarnivå 3
Emblem
Motorola motoZ3 play,

Jag har nu provat Motorolas nya telefon, motoZ3 play. Under ett par veckor utrustades jag med telefon, mycket surf och massor med ”moddar” och vad ”moddar” är och vilka jag fick låna, återkommer jag till. Vi tar telefonen först.



Jag har valt att inte försöka leta upp prislappen på telefonen, så jag vet inte i vilket segment Motorola kommer att lägga sig, med denna lur och detta var ett medvetet val av mig, för att inte hamna i fällan, ”detta borde fungera bättre, för den prislappen” alternativt, ”för att vara så billig, fungerar det bra”. Så valet att inte försöka ta reda på pris, var medvetet.



Första som slår mig när jag packar upp den är smidigheten och exklusiviteten hos telefonen. Den har bra tyngd, greppvänlig och har en lite mer tunn och avlång design. I alla fall mot vad jag är van vid. I detta läget har man inte satt på något extra batteri, någon ”battrimodd”. Så telefon är utrustad med ett batteri, precis som alla andra telefoner, som laddas upp med medföljande turbo-laddare, sedan hänger du på en som en powerbank, som också är ett batteri, och som gör att man inte behöver vara orolig att allt laddas ur, på lång tid. Har inte ens hunnit tömma batterierna på dess laddning helt, trots flitigt användande och mestadels ett överdrivet fotograferande. Så batteritid och batterilösningen får ett stor plus ifrån mig. En mycket trygg och användbar lösning.

Det andra som slår mig är skärmen, både till storlek och skärpa, tydlighet. Den 6”-skärmen fyller hela telefonen, så gott som och har både ljus och djup, klar och stark. Upplösningen är på 1080*2160 och har en "ratio" på 18:9 om man skall gå in på detaljer och det skall man ju. Den stora och tydliga skärmen fungerar dessutom väldigt bra i starkt solljuset.

Det enda som jag kan tycka var lite omständligt precis efter uppackningen var att få simkort på plats. Kan vara ovana vid lösningen, men det är lite bökigt att få ett simkort på plats. Att få ut släden, inga problem, utan att få det på sin plats var lite trixigt och använda båda platserna (duo-sim) var ytterligare pilligt. Väl på plats, så fungerar duo-lösningen strålande. Jag satte i två simkort, mer som test, så jag utnyttjade inte möjligheten med två abonnemang i telefonen under hela testperioden. Vid användande av telefonen, med två monterade simkort, så väljer du namn på simkorten, du väljer sedan ifrån vilket nummer du skall ringa eller skicka sms ifrån. En mycket bra lösningen för alla som ogillar att bära med sig två telefoner i vardagen.

Nu är telefonen utrustad med simkort, installerad med Android 8.1 och jag har startat den med mitt google-konto. Jag konfigurerar telefonens e-postprogram (gmail) och börjar installera de appar, som minst sagt är nödvändiga. Sociala appar, lite spelappar och playtjänster. Inga vållade några större problem. Nextory (ljudböcker) fungerade bra. Heller inga problem med Netflix och Spotify. Installerade även SR Play för lite radio och Garmin som jag kopplade till min garmin-klocka, för träningsrundor. Kopplingen mellan telefonen och klockan gick smärtfritt, överförandet av träningspasset gick också utan problem. Fungerade som man vill och som det skall. Jag spelar inte så mycket på mina mobiltelefoner. Har inte lämnat wordfeud än. Spelar inte mot många, men har alltid ett par matcher igång och sedan spelar jag Candy Crush Soda Saga. Vanliga och till åren komna mobilspel. Trots detta, så tycker jag att Candy Crush hackar lite, när man spelar och man har gjort ett drag som renderar i mycket händelser på skärmen. Det flyter inte riktigt på som man vill att det skall göra. Inget som förstör spelupplevelsen, utan mer stör den.

Efter nedan fakta, kommer genomgången av de moduler som ingick i testet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prestanda
Operativsystem: Android™ 8.1, Oreo™
Processor: Qualcomm® Snapdragon™ 636-processor med en åttakärnig CPU på 1,8 GHz och
850 MHz Adreno 509 GPU
Minne (RAM): 4 GB
Intern lagring: 64 GB
Expanderbart lagringsutrymme: Upp till 2 TB microSD
Säkerhet: Fingeravtrycksläsare, ansiktsupplåsning
Sensorer: Fingeravtrycksläsare, accelerometer, gyroskop, omgivande ljus, närhet, magnetometer
(kompass), ultrasonisk

Skärm
Skärmstorlek: 6,01 tum
Skärm- till kroppförhållande: 79%
Skärmteknik: Super AMOLED
Upplösning: Full HD+, 2160 x 1080p
Bildformat: 18:9 Max Vision
Skärmdesign: Corning™ Gorilla™-glas 3

Design
Mått: 76,5 x 156,5 x 6,75 mm
Vikt: 156 g
Chassi: 2.5D-glas fram och back, ram av polerad aluminium i 6000-serien
Vattenskydd: Stänkresistent p2i

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moddarna som testades


Moto turbopower pack:
Ja, det är precis vad det heter. En uppladdningsbar powerbank, som som man knäpper fast (magnet) på baksidan och du har laddning för en lång tid. Jag har inte hunnit tömma varken medföljande batteri-packet eller ”turbopower-modden”. En ytterst smidig batteri-lösning. Betyg:

Betyg: 3 - en tråkig modd, men ack så behövlig.


Moto insta-share projector:
En lite smidig projektor som du fäster bak på telefonen, med ett lika enkelt handgrepp som alla andra moddar. Sedan har du en portabel projektor, som passar bra både i konferensrummet, på avdelningsmötet och på filmkvällen i sommarstugan. En både användbar och rolig modd som jag önskar att jag hade under fotbolls-VM.

Betyg: 4 - ytterst användbar, både privat och i jobbet. Kräver att det är mörkt.



JBL SoundBoost 2:
Höjer stämningen på vilket party som helst. Att ha med den till stranden eller poolen passar den utmärkt till. Förvånansvärt bra och fylligt ljud utan att telefonen tappar i funktion och knappt ens i smidighet.

Betyg: 4 - ett tillräckligt bra ljud för att vara det enda man har med sig till uteaktiviteter.



Moto gamepad:
Jag spelar, som jag skrev, inte överdrivet mycket på telefoner. De spel jag spelar, kräver inte denna modd, men den har verkligen potential. Förvandlar din telefon till en ”handheld” spelkonsol. Ser nästan ut som en Nintendo Switch eller Playstation Portable. Jag hade problem att hitta spel, som passade till modden, men valde sen att ta ner ett bilspel, för det antog jag skulle passa bra till ”gamepadden” och det gjorde det. Det blev både enklare och roligare att spela, med hjälp av denna modd.

Betyg: 2 - förhöjde spelkänslan, men modden höll inte samma kvalitet som telefonen.



Hasselblad True Zoom:
Den modd jag använt absolut mest. Helt underbar att knäppa på och sedan har man förvandlat telefonen till en digitalkamera. Den passar både på semestern och till vardags. Tar bra kort, du zoomar enkelt och med djup. Helt klart den roligaste men även den mest användbara modden.

Betyg: 5 - helt underbar. Tillsammans med en bra telefon, en måste-modd.



Moto 360 camera:
Har nu testat denna modd. Är ju inte med i ”selfie-generationen” och med denna modd är det svårt att slippa själv vara med? Filmerna och bilderna blir fräcka, det måste jag tillstå, men man ser ju alltid sig själv någonstans. Man får kanske skaffa en ”selfiepinne” för att slippa vara med själv? Jag hade tänkt att filma vid målgången av ett lopp jag sprang i helgen, på Gullholmen/Hermanö, men himlen öppnade sig och det regnade så kopiöst att jag inte ville öppna väskan än mindre ta fram telefon.

Betyg: 3 – kvalitet och funktion får ju egentligen bättre betyg, men av mig får den en 3:a, då jag inte riktigt blir kompis med formatet.







Här kan du köpa Moto Z3 Play

Svar

Var först med att svara här nedanför!

Svara