F.A.Q.

Autogiro har nekats

  • 6 December 2022
  • 0 svar
  • 17919 visningar
Autogiro har nekats
Användarnivå 3

Har du fått ett SMS med information om att din autogiro-ansökan har nekats? Oroa dig inte, du kan ansöka om det på nytt - men då är det viktigt att se till så att det inte blir fel igen 😉
Här nedanför har vi skrivit orsaker till varför ditt autogiro kan ha nekats.

 

Fel clearingnummer

Den vanligaste orsaken till att autogiro inte godkänns är att clearingnumret är fel. Numret varierar från bank till bank och därför är det viktigt att man fyller i rätt information i fältet. Kika här nedanför!
 

Har du Swedbank?
Då har du 5 siffror i ditt clearingnummer. Men när du ansöker om autogiro så är det viktigt att endast ange de 4 första siffrorna i clearingnumret. Den 5:e siffran ska du bortse från helt och hållet.

Exempel:
Ser ditt clearing- och kontonummer ut så här: “8000-9, 3333333333”. Ditt clearingnummer är då de fyra första siffrorna och kontonumret de sista tio siffrorna:

  • Clearing: “8000
  • Kontonummer: “3333333333
     

Siffran “9” ska inte vara med alls. (Första siffran efter bindestrecket)

 

Banker Clearingnummer-serie Max antal siffror i kontonummer (exklusive clearingnummer)
Swedbank 8000-8999 10
Handelsbanken 6000-6999 9
ICA Banken 9270-9279 7
Länsförsäkringar Bank 9020-9029
3400-3409
9060-9069
7
Nordea 1100-1199
1400-2099
3000-3299
3301-3399
3410-4999
7
Nordeas personkonto 3300 (Personnummer) ÅÅMMDD-XXXX
SBAB 9250-9259 7
SEB 5000-5999
9120-9124
9130-9149
7
Skandiabanken 9150-9169 7
Danske Bank A/S 1200-1399
2400-2499
10

 

 

Samägt konto eller sparkonto

Har du ett samägt konto med någon så går det att ansöka om autogiro förutsatt att ni har satt upp fördelningen 50/50 mellan er. Har ni inte det, så kommer ansökan att nekas.

Har du ett sparkonto, så kommer även detta att nekas då det inte går att ha autogiro kopplat till ett sparkonto.

 

Andra orsaker

I vissa fall kan du ha tagit bort medgivande för autogiro på ditt bankkonto eller ifall du bytt bank. I dessa fall behöver du kontakta din bank, och sedan ansöka om autogiro på nytt.

 

Tips!

Det enklaste sättet att ansöka om autogiro är att göra det direkt via din internetbank med ditt kundnummer hos oss på Tre. Så här gör du. 

 


Det här ämnet är stängt för kommentarer