F.A.Q.

Din första faktura - Företag

  • 3 maj 2021
  • 0 svar
  • 148 visningar
Din första faktura - Företag
Användarnivå 7
Emblem +10
  • Community Manager
  • 714 kommentarer

För dig som företagskund, debiteras ditt bredband och eller mobilabonnemang för innevarande månad. Din första faktura avser alltså de resterande dagarna den månaden du skaffade abonnemanget samt den nästkommande månaden. Av denna anledning kan det hända att fakturan är något högre än vad du har väntat dig.

 

 

Exempel

I nedan exempel har Johan tecknat ett abonnemang den 15 april och har nu fått sin första faktura.

 

Företaget AB

Abonnemang:
- 3Företag - 24 mån bindningstid

Hårdvara:
- iPhone 12 64GB
- Apple Watch Series 6 - Delbetalning 24 mån

Tjänster:
- 3Trygg försäkring
- 3Växel

 

 

Sida 1 | Faktura

På första sidan hittar du betalningsuppgifter, kundnummer och annan matnyttig information från kundservice.

Klicka för att förstora


 1  OCR/Fakturanummer: Fakturanumret är unikt för varje faktura, du anger detta vid betalning på din internetbank.
 2  Förfallodag: Anger det datum betalningen ska vara oss tillhanda.
 3  Belopp att betala: Fakturans totala belopp.
 4  Period som fakturan avser: Beroende på när abonnemanget tecknades kan perioden ex. avse 1,5 månad.
 5  Momsspecifikation: 

     Ej moms 3:
Förmedlade tjänster, betalsamtal, försäkring
     0% Moms: Delbetalning av tillbehör
     25% moms: All annan trafik, abonnemangs- och tillvalskostnader.

 

 

 


 

 

 

Sida 2 | Fakturaöversikt

På fakturaöversikten hittar du samlade avgifter för dina abonnemang inklusive delbetalningar av hårdvaror och den totala förbrukningen av samtal, meddelanden, surf, etc.
 

Klicka för att förstora

 1  Abonnemang: En sammanställning av dina abonnemang och tjänster
 2  Antal: Siffran avser antalet av varje abonnemangstyp. Om abonnemanget har tecknats i mitten av månaden kan du ibland bli debiterad för flera perioder, antalet kan därför vara ”2 st” även om du endast har ett abonnemang/tjänst av den typen
 3  Samtal: En sammanställning av antalet ringda samtal från samtliga abonnemang
 4  Meddelanden: En sammanställning av antalet skickade meddelanden från samtliga abonnemang (Gäller ej tjänster som Whatsup, iMessage, etc)
 5  Datatrafik: En sammanställning av använd surf från samtliga abonnemang, här ser du också hur mycket surf som användes för musik och således inte dragits från din surfpott
 6  Förmedlade tjänster: En sammanställning av avgifter för ex. betalsamtal, sms eller köp via AppStore & Google Play. På samtalsspecifikationen för respektive abonnemang kan du se mer detaljer om dessa köp.

Samtalsspecifikationen hittar du om du öppnar fakturan via Mitt3.

 7  Delbetalning: En sammanställning av produkter som är köpta på avbetalning, det kan t ex. vara en surfplatta, smartklocka, etc.
 8  Övrigt: Här hamnar kostnader som inte är specifika för ett visst abonnemang. Här hamnar exempelvis  faktureringsavgiften. På första fakturan ser du även produkter som är köpta med delbetalning. 
 9  Användarlista: Här sammanställs vad varje abonnemang kostar inkl. rörliga avgifter samt egna poster för Övrigt och Delbetalning.

 

 


 

 

Sida 3 | Specifikation

På specifikationen hittar du avgifter och förbrukning för ett specifikt abonnemang.


 1  Användare: Användare och telefonnummer som specifikationen avser
 2  Abonnemang & tjänster: Typ av abonnemang samt tjänster.
 3  Period: Vilket period som fakturan avser, om abonnemanget tecknades mitt i en månad kan perioden vara längre än en månad.
 4  Användande: En sammanställning av samtal, meddelanden, datatrafik, betalsamtal och sms för den specifika användare

 

 

 


 

 

Sida 4 | Samtalsspecifikation 

Om du vill ha mer information om förbrukning kan du enkelt hitta det på samtalsspecifikationen via Mitt3

Samtal: Telefonummer, tidpunkt och samtalslängd
Meddelanden: Telefonummer, tidpunkt och antal
Surf: Tidpunkt och mängd
Betalsamtal / Betal-SMS: Tidpunkt, betalningsmottagare


Detta ämne har stängt för kommentarer