Skip to main content
F.A.Q.

Faktura via mejl

• December 5, 2022
  • 0 svar
  • 9395 visningar
Person som ligger på en säng och kollar på mobiltelefonen
3Community

Trött på pappersfakturor? Som företagskund kan du ansöka om PDF-faktura, så att du får faktura-kopian på mejl direkt i mobilen 😉

💡Bra att veta är ifall du gör ändringen denna månad så får du PDF-fakturan via mejl först nästa kalendermånad.

Hur fungerar det?

PDF-faktura via mejl är ett sätt för våra företagskunder att få sin faktura till en mejladress istället för i pappersform. På det sättet kan du som företag få fakturan skickad direkt till ditt affärs- eller ekonomisystem alternativt inläsningscentral. PDF-faktura via mejl kostar 0 kr i faktureringsavgift.

När du har PDF-faktura via mejl kan du välja om du vill betala den i ditt affärssystem eller om du vill betala med automatisk kortbetalning. Det kan du göra via Mitt3. 📲

Skaffa PDF-faktura (Företag)

Du som företagskund kan välja att få fakturor skickade som PDF till en valfri mejladress eller inläsningscentral.

1. Logga in på Mitt3

Logga in på Mitt3 med BankID eller mejl.

2. Gå till menyn och Klicka på “Inställningar”

Gå till menyn och klicka på Inställningar.

3. Välj det konto du vill uppdatera

Om du har flera konton, välj det konto du vill uppdatera.

4. Klicka på “Fakturaavisering”

Klicka på Fakturaaviserig och välj därefter PDF via mejl. Ange mejladress och spara! 🎉

Mejlnotifiering (Privat)

Du som är privatkund och har kortbetalning som betalningsmetod kan välja att få din fakturaavisering via mejl. Detta gör du i inställningarna inne på Mitt3. När du angivit och sparat mejladressen kommer du få ett valideringsmejl. Ta en titt i din inkorg och tänk på att mejlet kan ha råkat hamna i skräpkorgen.

Tänk på att din första fakturaavisering via mejl skickas först månaden efter du validerat din mejladress.

Frågor & svar

Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Jag har inte fått min PDF-faktura, vad händer nu?
Vi har tyvärr inte möjlighet att skicka ut fakturan som en PDF på nytt, utan i detta fall är det bäst att kolla på fakturan inne på Mitt3 där vi sparar alla 6 månader tillbaka.

Kan man byta från e-faktura eller autogiro till PDF-faktura?
PDF-faktura via mejl är en “distributionsmetod” och kan alltså kombineras med autogiro. Om ni har e-faktura men väljer pdf-faktura så kommer er faktura istället skickas till mejladressen och inte längre till er bank som e-faktura.

Vill du ha autogiro istället? 🤳

Vi har en guide som hjälper dig steg för steg!

Klicka här
Det här ämnet är stängt för kommentarer