F.A.Q.

Faktura via mejl

  • 5 December 2022
  • 0 svar
  • 4630 visningar
Faktura via mejl
Användarnivå 3

Som företagskund kan du ansöka om PDF-faktura, så att du får faktura-kopian på mejl direkt i mobilen 😉

 

Hur fungerar det?

PDF-faktura kostar 0 kr i faktureringsavgift och är ett sätt för våra företagskunder att få sin faktura till en mejladress istället för i pappersform 📩

PDF-faktura är en faktureringsmetod och inte en betalningsmetod - det betyder att du kan ha autogiro aktivt så att beloppet dras automatiskt samtidigt som du får fakturaspecifikationen per mejl. Det går dock inte att ha e-faktura aktivt samtidigt som du har PDF-faktura.

 

Fakturan bifogas som en PDF och ser ut så här

 

Hur skaffar jag PDF-faktura?

För att skaffa PDF-faktura så hör du som firmatecknare eller fullmaktstagare av dig till vår företags-chatt här. Den mejladress ni använder för att få fakturan behöver vara registrerad och verifierad på företaget. För att verifiera den så loggar ni in på Mitt3 och lägger in den, ni får då ett bekräftelsemejl som ni sedan godkänner - klart! Det går inte att skaffa PDF-faktura via Mitt3 i dagsläget tyvärr 💔

 

Kan jag få PDF-faktura via bokföringssystem? (t.ex Visma eller Fortnox)

Använder ni er av bokföringssystem så går det inte att få fakturan via mejl. Det beror på att mejladressen som tar emot fakturan behöver vara registrerad och verifierad på ert företag.

 

Frågor & svar

 

Kan privatkunder få PDF-faktura?

Nej, i dagsläget går detta enbart för företagskunder.

 

Kan vi ansöka om PDF-faktura via Mitt3?

Nej, PDF-faktura via mejl skaffar ni genom att kontakta vår företags-chatt.

 

Jag har inte fått min PDF-faktura, vad händer nu?

Vi har tyvärr inte möjlighet att skicka ut fakturan som en PDF på nytt, utan i detta fall är det bäst att kolla på fakturan inne på Mitt3 där vi sparar alla 6 månader tillbaka.

 

Vad händer om min mejladress inte är verifierad?

Om ni inte verifierat mejladressen, så kommer ett påminnelsemejl att skickas till er. Om ni fortfarande inte verifierar den så avbryts processen för PDF-faktura och ni kommer fortsatt få en pappersfaktura eller det format ni hade innan, tex Kivra.

 

Kan man byta från e-faktura eller autogiro till PDF-faktura?

PDF-faktura via mejl är en “distributionsmetod” och kan alltså kombineras med autogiro. Om ni har e-faktura men väljer pdf-faktura så kommer er faktura istället skickas till mejladressen och inte längre till er bank som e-faktura.

 

 


Det här ämnet är stängt för kommentarer