Skip to main content

Hur spärrar jag så mitt barn inte kan köpa grejer i spel på mobilen? Jag har ingen iPhone men mitt barn har, jag står för abonnemanget som vi delar tillsammans.  Jag har en Samsung som är spärrad för köp. Nu har mitt barn köpt grejer i ett spel för 3000 kr! Finns det ingen spärr? Läste att det fanns en spärr på 1500kr per dygn eller månad för köp av appar...? Kan jag spärra på abonnemanget? Eller det går endast att göra något på hennes telefon?

Hejsan 😊, @Antoinette 

Det jag tänker på är att man kan helt enkelt ta bort ditt bank kort på Apple ID . Så bara du kan bruka det åt honom , om nu det ska skaffas en app eller något som kostar .

Om du loggar in på : Hem → Mitt3 → Telefonnumret det gäller → Abonnemangsdetaljer → Så ska du se Kostnadstak , som man får aktivera . Det gör man genom att logga in med BankID på Mitt3 Appen , eller på 3 hemsidan med webbläsaren . Här kan du välja enligt nedan val .

Den andra funktionen “ Tak dataroaming” handlar om när man är utomlands och kanske surfar på nät som kostar pengar .

Detta kanske kan vara något att kika på !
https://support.apple.com/sv-se/HT201304
 

Sen kanske 3 har något tips ifrån kundservice om att man blockera .

Man kan även kika på och lägga till högre säkerhet , så som lösenord, 2-Stegs verfication , tex att man bekräftar via ansiktet. Men har möjlighet med lösenkoden .också .


Men sen kan det vara bra och kontakta den app tillverkaren , som köpen har gjorts av .

https://support.apple.com/sv-se/HT204084
Kan vara så att det kan funka via Apples egna . Beroende på hur lång tid tillbaka det började köpas .

https://support.apple.com/sv-se/HT201304

Hoppas det kan vara något och kika på !

Mvh F


Ett del utav det kan vara att sätta en kostnadskontroll som @frodrik91 skrev. Men i detta fall är det nog bäst att kontakta kundservice och be dem spärra köp helt och hållet på abonnemanget. Här är kontaktuppgifter till kundservice. 😊


Lämna en kommentar