Besvarat

Betalat med fel OCR

  • 28 January 2022
  • 1 svar
  • 673 visningar

Hej. 
för några månader sedan betalade jag en faktura med fel ocr nummer. Efter ett tag fick jag en påminnelse på fakturan jag trodde att jag hade betalt. Jag tog då kontakt med kundservice. Jag förklarade läget och skickade en bild på transaktionen till tjejen jag pratade med och hon sa att hon hade all info hon behövde. Hon sa att hon skulle lämna ärendet vidare till er ekonomi avdelning och att jag skulle bli kontaktad. Fick aldrig något svar. Efter ett tag får jag ett sms av er att mitt nummer har blivit spärrat och att jag måste betala inom en viss tid annars tar det 2-3 dagar att få det upplåst. Så jag får ju helt enkelt betala igen… plus öppning av mobil 195kr. Ringer er kundservice dagen efter och förklarar då åter igen och skickar bild på transaktionen. Personen jag pratar med säger att jag ska få svar inom en vecka men får åter igen inget svar. Så nu har jag alltså betalat samma faktura två gånger (788kr för mycket) plus ”öppning av mobil” 195kr.  
när ska jag få tillbaka dessa pengar? 

icon

Bäst svar av Taggen 29 January 2022, 13:05

Visa original

1 svar

Användarnivå 2
Emblem +2

Om man råkar ange fel OCR-nummer behöver Tre först hitta betalningen för att sedan placera det mot din faktura, det brukar ta ca en vecka förutsatt att kundservice har fått all nödvändig information:

  • Tidpunkt för betalningen
  • Belopp
  • Bank
  • OCR som man har angivit (det felaktiga)

Om du har lämnat alla uppgifter och fortfarande inte hört något från kundservice så rekommenderar jag att kontakta dem igen, förslagsvis via chatt.

När pengarna har hittats kommer dessa att placeras mot din faktura, och eftersom du redan betalt den så kommer beloppet ligga tillgodo och dras av på din nästa faktura.

Det går naturligtvis också bra att få beloppet utbetalt förutsatt att nästa faktura inte är skapad ännu.

Svara