Skip to main content
Fråga

Bluffkostnader på fakturan

  • June 9, 2022
  • 17 svar
  • 2805 visningar

Det dyker upp betalsms som jag inte skickat. Så här står det i fakturan: 72688/Funopolis/0200898322//FUNOPOLIS

50 kr vid 4 tillfällen sedan ytterligare ett ofakturerat i juni. 

Har inte klickat på någon länk.

Hur stoppar man detta? Säga upp abonnemanget?

17 svar

  • Trådskapare
  • Rookie
  • June 9, 2022

Hade för övrigt blockat 72688 då jag fick det första sms'et


Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38

Hej, kontakta Tres kundservice  så kan dem hjälpa dig lägga på ett konstandstak på ditt abonnemang så inte tredjepart kan ta pengar på detta sätt. Och se möjligheter. Vet att det är ett problem just nu med bluff-sms osv. I större utsträckning än det varit innan. 


  • Rookie
  • June 10, 2022

Exakt samma sak hände mig, inte aktiverat nåt och skickat STOPP. Vad är det för företag? Vill verkligen inte betala dem här 250kr extra? Hur går vi till väga?


  • Rookie
  • June 10, 2022

Uppdatering: Tog kontakt med telekområdgivarna som i sin tur tog kontakt med ”företaget”. Fick nyss ett Mail från Sweden Funopolis Service. Vågar man fylla i detta verkligen? 
 

Hej,

Användaren (mitt nummer) prenumererade på en innehållstjänst som heter Funopolis  10/05/2022. Användarens prenumeration avslutades 09/06/2022.
 

För återbetalning, vänligen ange följande information nedan:
1. Fullständigt namn:
2. IBAN-nummer:
3. Swift / BIC:
4. Bankens namn:

Tack
Kundtjänst

Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38

Uppdatering: Tog kontakt med telekområdgivarna som i sin tur tog kontakt med ”företaget”. Fick nyss ett Mail från Sweden Funopolis Service. Vågar man fylla i detta verkligen? 
 

Hej,

Användaren (mitt nummer) prenumererade på en innehållstjänst som heter Funopolis  10/05/2022. Användarens prenumeration avslutades 09/06/2022.
 

För återbetalning, vänligen ange följande information nedan:
1. Fullständigt namn:
2. IBAN-nummer:
3. Swift / BIC:
4. Bankens namn:

Tack
Kundtjänst




Jag hade aldrig vågat fylla i detta. 

Hur har ni löst era abonnemang? Direkt via Tre eller är det via tredjepart? 


  • Rookie
  • June 10, 2022

Har inte löst nåt abbonemang, har ett knappt minne av att det bara kom ett sms en dag som jag snabbt raderade. Funopolis har lurat in mig i detta. Svarade på mailet att ”företaget” kunde swisha mig 250 kr istället och då fick jag ett nytt svar…

 

Hej,

 

Återbetalningen kommer att slutföras via mobiloperatören och visas på din nuvarande eller nästa faktura.

 

Tack

Kundtjänst

 

Så nu sitter jag i telefonkö till tre och se om det löst sig. Ser ut som att jag faktisk får pengar tillbaka. 


Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38

Har inte löst nåt abbonemang, har ett knappt minne av att det bara kom ett sms en dag som jag snabbt raderade. Funopolis har lurat in mig i detta. Svarade på mailet att ”företaget” kunde swisha mig 250 kr istället och då fick jag ett nytt svar…

 

Hej,

 

Återbetalningen kommer att slutföras via mobiloperatören och visas på din nuvarande eller nästa faktura.

 

Tack

Kundtjänst

 

Så nu sitter jag i telefonkö till tre och se om det löst sig. Ser ut som att jag faktisk får pengar tillbaka. 




Tänkte mest ditt abonnemang på Tre. 

Funpolis verkar vara riktiga skojare. Så hoppas allt går väl! 
 


  • Rookie
  • June 10, 2022

Varit trogen kund hos tre i många år men senast jag förnyade abonnemanget gjorde jag det inne i en 3Butik. 


Chipsgeneralen
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+38

Varit trogen kund hos tre i många år men senast jag förnyade abonnemanget gjorde jag det inne i en 3Butik. 

Ah okej, för jag vet att ibland när liknade saker hänt så har man skaffat abonnemang via en återförsäljare. 


  • Trådskapare
  • Rookie
  • June 10, 2022

Har varit i kontakt med tre och de kommer kreditera mitt abonnemang motsvarande dessa bluffkostnader. Har även spärrat betaltjänst.

Det håller inte juridiskt för operatörerna att påföra, bevisligen icke attesterade kostnader/beställda tjänster, utan vidare ansvar.

Genuint intressant hur detta scam kan pågå i flera år från samma nr utan åtgärd av operatörerna. 


  • Rookie
  • June 13, 2022

Har också fått det här på fakturan! Väntar i telefonkö till Tre i skrivande stund. Löste det sig för er?


  • Nykomling
  • June 21, 2022

Jag är med om exakt samma sak. Tre vägrar kreditera mig.


  • Trådskapare
  • Rookie
  • July 19, 2022

Funopolis kundtjänst: 020-0898322


  • Rookie
  • September 22, 2022

Snälla stoppa mig från 60 kr i veckan, jag vet inte var det kom ifrån, snälla stoppa mig


  • Rookie
  • September 22, 2022

Hade för övrigt blockat 72688 då jag fick det första sms'et

tack


  • Rookie
  • September 22, 2022

Snälla stoppa mig från 60 kr i veckan, jag vet inte var det kom ifrån, snälla stoppa mig


JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • September 26, 2022

Snälla stoppa mig från 60 kr i veckan, jag vet inte var det kom ifrån, snälla stoppa mig

Hejsan @Aden!

Ledsen för ett så sent svar.

Det låter som något typ av “prenumeration”. Först och främst är det bäst att kontakta avsändaren och avsluta det där. 

För att blockera dessa betaltjänster framöver så behöver du kontakta vår kundservice och be dem blockera det. 😊