Fråga

Dåligt nät och mobiltelefoni

  • 11 December 2022
  • 2 svar
  • 93 visningar

Jag har dålig teckning ej utbyggt med 5 endast upp till 4. Routern tappar hela tiden kontakt med nätet, är en Huawei. Betalar för obegränsat och det är det jag vill ska fungera.Varför prioriteras inte nätet. Har även problem med att ringa


2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Lenape Hej,

 

om det är så att det fungerar dåligt för dig med din anslutning - testa gärna att placera routern på en annan plats i rummet eller åt ett annat väderstreck för att se om det börjar fungera bättre. Vet du även om det fungerar bättre vissa tider på dygnet än andra?

 

Om det inte blir bättre, kontakta Tres tekniska support som kan hjälpa dig vidare! Du hittar kontaktuppgifter här

Användarnivå 6
Emblem +40

Jag har dålig teckning ej utbyggt med 5 endast upp till 4. Routern tappar hela tiden kontakt med nätet, är en Huawei. Betalar för obegränsat och det är det jag vill ska fungera.Varför prioriteras inte nätet. Har även problem med att ringa

@Lenape

Förstår det som att du upplever att du har “4G” täckning i ditt område , och inget utbyggt “5G” ännu. Det kommer byggas ut successivt i landet.  Eller syftar du på antal staplar på din router?

Ett obegränsat abonnemang har ingenting med täckning att göra , utan det står för “Obegränsad surf mängd i abonnemanget “ . Men självklart är man behov av täckning , för att äns kunna förbruka någon surfmängd.

 

Vart på kartan upplever du problem med täckningen för din router samt även för din telefoni ?

(Ort, Stad, Område räcker , eftersom man inte ska skriva ut personliga uppgifter om tex exakt adress man bor på . Just för att detta är ett öppet forum som andra kan se ) .

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Vad är det för Modell av Huawei Router du har ?  Är det Huawei B353 ,    B818 , E5172 , b2368-66 , B525 ? Eller någon annat namn på den . Brukar stå undertill / baktill med en etikett.

Har du gjort några hastighetstester med svarstid ?

https://www.bredbandskollen.se/

Vad får du för värden , testa gärna olika fönster och tidpunkter under en dag .

 

Angående att du har problem att ringa , är det när du är kopplad till Wi-Fi på det mobila bredbandet , eller är det när den är inte ansluten till trådlöst internet / Wi-Fi . Utan kopplad till 3G / 4G nätet ?

Vad är det för Märke & modell på telefonen ? Möjligtvis om du kan se vad du har för mjukvara / Operatissystem version . Kan ses under “inställningar → Allmänt → Om ( kan se olika ut beroende på märke / modell ) Men under inställningar ska det finnas iaf . 

Kontaktuppgifter till 3 Kundservice , för vidare hjälp har du här !

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

Som ovanstående säger , att om det inte blir bättre av tex ändra placering eller annat . Så är det bra att kontakta kundservice , så kan dom se över ärendet .Om det är något fel för stunden eller om man behöver gå vidare med det och göra  en “täcknings- Felanmälan “ , så den tekniska avdelningen kan se vidare på ärendet.

Svara