Fråga

Får jag ett nytt sim med mitt tidigare nummer?

  • 16 October 2022
  • 5 svar
  • 301 visningar

  • Nykomling
  • 2 kommentarer

Hej,

Jag har bytt från iPhone 7+ till 14 Pro Max. Redan i beställningen angav jag flytt av befintligt nummer på Hallon. Min 7+ köpte jag från 3 med detta befintliga nummer som jag sedan tog med mig till Hallon (3:s ”blå-vita”). Nu tar då 3 tillbaka detta nummer till min nya telefon och det är bekräftat att ske den 18 oktober. Min nya telefon kom med ett sim-kort med ett annat nummer. Hur går nu bytet fysiskt till. Kan man byta nummer över nätet? Om inte, får jag ett nytt sim med det gamla numret, eller skulle jag t.o.m kunna flytta över mitt sim från Hallon, de tillhör ju samma familj? Ett sista alternativ vore att skicka ett e-sim över nätet. Spännande fortsättning!

Hälsningar

Gustaf Palm 🌴 

 


5 svar

Användarnivå 5
Emblem +33

Det är nog så att du har fått ett tillfälligt nummer hos 3 tills ditt riktiga nummer flyttas över (den 18/10 enligt dig själv). Du kan inte ha samma nummer på två olika sim-kort så därför får du ett tillfälligt nummer på ditt nya sim-kort tills nummerporteringen sker.

Tack för din respons, ja jag har fått den uppfattningen också. Min undran är om det just sker en ”teleportering” av det gamla numret till det nya tillfälliga sim-kortet eller om jag får ett nytt sim med det gamla numret. Detta nummer kommer ju ursprungligen från 3 men några år ”lånats” av Hallon och nu skall tillbaka till 3. Jag får se vad som händer den 18 oktober. 

Användarnivå 5
Emblem +33

Det nya sim-kort du har fått med din telefon kommer att få ditt gamla nummer när när nummerporteringen sker. Du kommer alltså inte att få ytterligare något nytt sim-kort. Smidigast för dig är om du använder ditt gamla sim-kort fram tills att nummerporteringen sker och därefter byter till det nya sim-kortet. Då kommer alltid ditt vanliga nummer att fungera.

Bra idé! En lustighet var när jag skulle Swisha ett belopp i eftermiddags. Det var första gången med nya telefonen och då begärde Swish en ny anslutning till banken genom att begära mitt telefon nummer och då valde jag mitt gamla. Det fungerade faktiskt trots att det gamla sim-kortet inte satt i den nya telefonen. Men nu skall jag prova att sätta in det i avvaktan på att nummerporteringen sker. Tack så länge!

Gustaf

Användarnivå 5
Emblem +33

Hej @GUPA 

Hur gick det med nummerporteringen?

Svara