Besvarat

Facebook bedrägeri

  • 12 September 2023
  • 6 svar
  • 177 visningar

Hej!

jag blev lurad av en person som låtsades att vara en av mina kontakter på FB och personen fick lura mig till två mobilköp men jag fattade att något inte stämde mitt i allt.

nu kom min nya fakturan och jag blev debiterad för den summan. Undrar om det finns möjlighet att stoppa den betalningen och hur jag kan spärra eventuella framtida prenumeranter från samma webbsida om det finns den prenumeranterna.

tack!

icon

Bäst svar av frodrik91 13 September 2023, 13:55

Visa original

6 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻 , @Parisa.a.tabaee 

Tråkigt att höra ditt missöde . 
 

Vad va det för hemsida som du hänvisades till för köpet?

Menar du att köpet hamnade på fakturan hos 3 eller hur har köpet gjorts ? Via betalning , Swish eller liknande . 

Och du har inte fått den produkten du trodde att du köpte ? 

Eller är det någon prenumeration av tjänst som dykt upp också för dig ? 
 

/ F 
 

Det är Kinguin webbsida verkar så. Jag skickade koder som jag fått genom sms till den personen.

Köpet hamnade nu på min senaste faktura på tre.

går det att stoppa det, undrar jag

Användarnivå 6
Emblem +40

Okej ! Så det är något spel eller programvara som blivit köpt på den sidan ? Så det inte är någon prenumerationstjänst . 
 

Låter som detta skett för 1-2 månader sedan . Då det varit med på fakturan som betalades i slutet av Augusti eller är med fakturan som betalas nu i slutet av September. 

Det bästa skulle vara att kontakta deras support/kundservice där köpet har gjorts . Sen kanske det är beroende på om man har använt spelet / programmet och hur lång tid det har gått sedan köpet tills nu. 

https://support.kinguin.net/hc/en-us?_gl=1*10xgjgs*_up*MQ..*_ga*MTY3NDE5NTE5MS4xNjk0NTUyOTk0*_ga_N474QH403E*MTY5NDU1Mjk5Mi4xLjEuMTY5NDU1MzAyMC4wLjAuMA..&gclid=Cj0KCQjwmICoBhDxARIsABXkXlL6IIXcFlk2Hc2IfDZnsTtPi_hic2Vdd4zN5uVCh67Mt0r2XxJSe7QaApOzEALw_wcB

Har du skapat en användare / profil på den sidan vid köpet ? För så som jag förstår det så går de inte att beställa något utan att skapa det . 

/ F 

Det ska betalas nu i september. Det ör inte jag som klpte något. Någon köpte istället mig, jag fick koder och skickade till den personen som jag trodde att är min kompis. Då jag har ingen konto på webbsidan och vågar inte heller skapa konto för att komma i kontakt med kundsupport.

Detta skedde i 22/8. Vet inte om denna som köptes använde eller inte heller.

Finns det nåt som jag kan göra? 

Användarnivå 6
Emblem +40

Sen finns det nog någon funktion på FB som rapporterar personen du var i kontakt med . 

Samt så är det ju alltid bra att göra en polisanmälan gällande bedrägerier . Det kanske du redan har gjort ? Och även anmälan / rapportering på Facebook . 
Man kan skapa en ” ticket ” på sidan utan skapa användare / inloggning . Där finns ett alternativ för bedrägeri enligt bilden nedan . 

Så får du förklara så gott det går och sedan använda translate för att få det till engelska . Då är det bra att nämna dessa koder bland annat . 
 

Så får man hoppas dom kan hjälpa dig annullera dessa koder och dra tillbaka kostnaden eller på något vis hjälpa dig iaf . 

https://support.kinguin.net/hc/en-us/requests/new


/F 

Jag rapporterade direkt till FB men polisanmälan gjorde jag inte.

Jag ska följa dina råd. Tack för hjälpen!

Svara