Besvarat

Flytta utomlands

  • 6 September 2018
  • 4 svar
  • 1265 visningar

Hej! Jag ska flytta till England med väldigt kort varsel, ( flyttar den 29:e september). Min fråga är mest gällande kostnaderna att fortsätta använda mitt abonnemang och om de går att göra något åt de ( bindningstid till 2020), vet ju att tre finns i England också nämligen.

Undrade även då jag har autogiro betalning för min faktura om de går att ändra de så när jag väl får mitt engelska bankkonto om jag kan betala via de.

Tacksam för svar!
icon

Bäst svar av Tristan 6 September 2018, 23:21

Visa original

4 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej!

Om vi börjar med fakturabetalningen så har jag för mig att Svenska Autogirot är begränsat till svenska bankkonton men det finns en europeisk motsvarighet för betalning i Euro som heter SEPA Direct Debit. Huruvida det skulle fungera med Tre låter jag vara osagt.

Istället för den lösningen skulle du kunna betala fakturan via Mitt3 men det kräver svenskt (eller till viss del nordiskt) bank-/kreditkort och om du ska behålla ett bankkort kan du lika gärna behålla ditt svenska bankkonto, från vilket autogirot dras idag, och föra över ett tillräckligt belopp från din kommande brittiska bank. Tänk på att den här typen av överföringar kan ta flera bankdagar så det kan vara lämpligt att göra överföringen direkt när din faktura har skapats.

När det gäller Tre Sverige och Tre UK har dessa bolag ingen direkt koppling till varandra och du kan inte flytta över ditt svenska abonnemang till Tre UK.

Alternativen blir då att betala en slutfaktura på återstående bindningstid eller att fortsätta använda ditt svenska abonnemang i England fram tills dess att bindningstiden löper ut.
Vid roaming i England kommer du att kunna nyttja ditt abonnemang som här hemma i Sverige och som det ser ut med Brexitförhandlingarna just nu kommer det att förbli så...men man vet aldrig med politiken.

Det var kanske inte de svar du önskade men så ser det nog ut.
Användarnivå 5
Emblem +9
Hej @Lillannson Precis som @Tristan skriver så kan du inte välja att dra ditt Autogiro från ditt brittiska bankkort, du behöver då betala fakturan manuellt genom Mitt3.

Notera dock att du enbart kan använda ditt svenska 3Abonnemang i max 4 månader i utlandet, därefter kan vi komma att ta ut en avgift. Du kan läsa mer om detta under Kontroll av normal användning genom denna länk.

Värt att känna till är att om du planerar att besöka Sverige med jämna mellanrum ( inom 4 månader) så gäller inte ovan.
Användarnivå 5
Emblem +10
Intressant @Emil och då fick även jag lära mig något nytt idag. : )

Kände faktiskt inte till den möjligheten och det hade varit intressant att få veta hur ofta som en operatör som Tre granskar abonnemangsinnehavares roamingaktivitet på det vis som beskrivs i artikeln samt hur ofta man nyttjar möjligheten att extradebitera kunder för roaming.

Jag kom direkt på ett sätt som skulle kunna få mig att hamna under kategorin gränspendlare även om jag hade bosatt mig permanent i ett annat EU-land men jag ska nog behålla det för mig själv, då jag antar att det skulle kunna ses som ett brott mot avtalsvillkoren.
Användarnivå 5
Emblem +9
De kallar mig Gandalf den vise! 😉@Tristan
Avläsningen angående period och användning i utlandet görs per automatik, rent systemmässigt alltså.

Angånde ditt tillvägagångssätt att surfa längre än 4 månader är jag nyfiken på, men jag håller med dig om att det kanske är bäst att lämna det osagt 🎃

Svara