Fråga

Gameify

  • 29 June 2022
  • 3 svar
  • 2125 visningar

Jag fick ett meddelande från Gameify som står att jag hade beställt en prenumeration 50kr/vecka och att jag behöver bekräfta genom att skicka GMFY till 72688. Jag hade aldrig beställt prenumerationen, och även har aldrig bekräftat. Jag senare fick bekräftelsen oavsett, och det står att jag kan avsluta genom att skicka GMFY till 72688 igen, och igen, skickade jag ingenting. Så trodde jag att det var en vanlig scam och att jag behöver göra ingenting, men nu 50kr läggs till mitt tre faktura varje vecka för gameify och jag har ingen aning hur jag kan stoppa den.


3 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hej , @MohamadSaleh 

Är de så att du använder android och denna app nedan ? 
Och kanske har något in game köp . 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gameify&hl=sv&gl=US

Låter konstigt att starta / stoppa är med samma kommando och nummer dock . 

Vet att man kan kika under inställningar och sin profil på iPhone , över vad man har för ” prenumerationer ” , bör finnas något liknande på android lurar . Kika om de ligger någon prenumeration / kostnad där . 
 

Med vänlig hälsning, F 

Verkar som att Tre användare har blivit drabbade av dessa bedragare. En kommentar från 180.se:

”Fick sms om att jag beställt en prenumeration - 50 kr/vecka under. Veckor. Bekräftade inte. Det hann bli 100 kr på faktura från Tre innan jag förstod vad som hänt. Har talat med Tre som stoppar betalning från mitt mobilkonto. Har anmält till Telekområdgivarna. Har dragit av 100 kr på fakturan från Tre - som mobiloperatör borde de ha ansvaret för att sådant inte ska kunna hända.”

 

Jag har gjort samma sak med mitt tre konto. Tänkt testa Telekområdgivarna

Användarnivå 6
Emblem +40

Tråkigt med bedrägerier, speciellt sånt här  , Men är sånt här som tyvärr alltid har varit i rullning i olika slag oavsett operatör och jag skulle nog tro att dom gör väldigt mycket mot att mota bort sånt här som drabbar många . Likväl övriga operatörer kan jag tänka mig att alla lägger stora summor i arbete mot att minska sånt här , men dyker upp på nytt och nytt i alla olika slags former . Tex Swish Scammen som är igång nu !

Kan tänka mig operatörer polisanmäler sånt här likväl som privatpersoner bör göra .Och även dom har stort engagemang i att motsträva sådana här bedrägerier.

Det man kan göra är att kontakta sin operatör och förebygga , 3 i denna fråga . Och begära att man inte vill ha möjlighet att göra sådana här köp via sitt abbonemang . Så man gör sina köp via tex swish , konto kort osv om man nu ska handla på nätet . Då är man mer skyddad.

https://polisen.se/utsatt-for-brott/skydda-dig-mot-brott/bedrageri/natfiske-phishing-/

https://polisen.se/utsatt-for-brott/skydda-dig-mot-brott/bedrageri/telefonbedragerier---skydda-dig/

Mvh F

Svara