Besvarat

Hur vet man vad jag betalat för under fliken "köp av mobil"?

  • 5 July 2023
  • 1 svar
  • 79 visningar

Jag har en fundering angående om hur jag får bort köp via mobil på min 3 faktura? På denna månadens faktura står det 18 stycken köp via mobil?? 1400 kronor på bara de köpen, kollat på min bank online och fattar inte vad det är som dras för så mycket pengar. Har inte köpt någon extra surf mer än max 2 gånger denna månaden och betalar bara 79 kronor för discovery om det också hamnar på 3 fakturan? Vill ha lite mer klarhet i vilka köp det är som hamnar på 3 fakturan? Har en bonusdotter som köper spel från sin padda hela tiden, kan det vara det som hamnar på min faktura? Vi har det via samma, men olika mobilnummer, hon har inte använt någon surf denna månaden så det står kostnad 0 kronor på hennes mobilnummer. Kan det ändå vara att det är hennes spel köp som kommer över till min faktura? 🤔

icon

Bäst svar av frodrik91 6 July 2023, 05:03

Visa original

1 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @Melissa01 

Den surf du köpt bör stå detaljerat i fakturan . Likaså om du betalar Discovery .

Det kan mycket väl vara så att det är app köp och köp inne i spel som skapar den kostnaden . Det bör också stå i specifikationen .Det kan lätt sticka väg i kostnader om man köper “in game” saker , när appen oftast är gratis .

Om du har iPhone så kan du se vilka köp som genomförts. Android har säkert något liknande. Om det används samma AppleID på iphonen & padda så går det på samma . Men låter som att hon har en telefon också , men räkningar står på dig . Då har ni förmodlingen inte samma AppleID , för då blir det fel med era telefon nummer osv.

Men kika på era telefoner över köp som länken nedan visar → 

(Likaså även fakturaspecifikationerna för respektive telefonnummer / nummer för plattan om den har Sim-Kort också ) .

https://support.apple.com/sv-se/HT204088

 

 

Utöver detta så kan det vara så att du har pappersfaktura , och då betalar en viss avgift varje månad. Så fall rekommenderar jag dig att skaffa :  Antingen Autogiro eller E-faktura . Så slipper du dom kostnaderna och kan göra annat för det istället . Samt att man slipper risken av att tappa bort dom och så har räkningarna lättillgängliga.

Om du nyligen avtalat om ditt abonnemang , så ingår första månaden gratis för försäkring på din telefon . Sen startar den kostnaden löpa på. Men man får själv göra ett aktivt val om man vill ta bort den . Självklart bra att ha om en olycka skulle ske med den . Tråkigt om man tar bort den , om något väl sker . Men iaf , försäkringen kan också vara en kostnad som kan dykt upp och syns på fakturaspecifikationen . Har man flera telefoner , då blir det lika många försäkringar.

 

 

Hoppas det svarade på din fråga + lite extra information :) Bara hojta till om det är något mer du funderade över.

 

/F

Svara