Besvarat

router med 5g problem

  • 12 September 2023
  • 7 svar
  • 162 visningar

Hur stänger man av 5g i routern, 5103e?

icon

Bäst svar av frodrik91 12 September 2023, 17:56

Visa original

7 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻 , @Folemark 

I vilket område upplever du sporadisk 5G täckning & stabilare 4G ? 

Om du loggar in på routerns Web login i Webbläsaren. Inloggningsuppgifterna står på etiketten på baksidan av routern. 

192.168.1.1 , användarnamn ”admin” små bokstäver som det står . Sen står lösenordet under på etiketten . 
 

Där inne ska det finnas en avdelning för val av frekvensband . Då kan man tex ställa in på att den bara ska ansluta till 4G band . 
 

Men då skulle du som sagt gå miste om en eventuell 5G täckning & hastighet , då det byggs ut successivt . Men man kan som sagt alltid ändra tillbaka till automatiskt sök . 

/F 

Bor i Askim, södra Göteborg. 

Mycket instabilt nät. Blev kund hos er runt årsskiftet och fram till mars fungerade det hyfsat men sedan har det blivit sämre och sämre. 

Återkommer när jag stängt av 5g.

 

Vh Nils-Erik 

Användarnivå 6
Emblem +40

Kan assistera dig mer exakt om en stund , när Apple pratat klart 📱 ✅ 
 

Okej ! Då kan jag tänka mig att 5G kommer och går för dig , eftersom Askim är i utkanten av vad det är utbyggt för stunden .  Så beroende olika faktorer så kan ibland täckningen nå dig , ibland inte . 
 

https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta

Om du sätter den på 4G , så skulle jag tipsa om så småningom slå tillbaka till auto när det väl skett den planerade utnyggnationen. 

Det kan du se genom att följa Nätutbyggnaden på denna länk . Genom att aktivera notiser , så får du Mail när en uppdatering har gjorts och därav kan ha koll om en utbyggnation gjorts i just Askim . För att sen ändra tillbaka och uppleva 5G och dess fördelar. 

https://community.tre.se/product-updates

( Der uppdateras tidigare på nätutnyggarsidan än täckningskartan som sker 1 gång i månaden . )



 

Det ligger flera planerade arbeten inom 3 månader gällande utbyggnationen av 5G och 5G+ . Som bör utöka mer yta med stabilare och snabbare mobilnät . Beroende på när dessa planerade arbeten inkom , så kan det vara så att arbete redan nu sker i området eller inom kort .  
 

/F

Ok, väntar på utbyggnaden.

Har nu ändrat till 4g och, än så länge, är mottagningen betydligt bättre och stabilare. Har gjort ett 20 tal mätningar och får mellan 45 och 85 mbit. 

Vh Nils-Erik 

Användarnivå 6
Emblem +40

Låter förnuftigt , får hoppas det är inom räckhåll i det området 😉 📡 

Har du Zyxel Air appen för routern ? 
 

Där kan du göra tester mellan routern & internet . Då får man mer rättvisa resultat till routern utan förlusterna som sker i hemmet . Man kan även se signalstyrka för mobilnätet man är kopplad till . 

Tänk på att hastighetstester förbrukar data . Högre hastigheter tar mer data i anspråk . Ifall man inte har obegränsad surfpott , då behöver man inte ha samma koll på det . 

/ F 

Hej,

 

Tack för info men jämför hela tiden med routerappen.

 

Har obegränsad surf så det är lugnt.

 

Vh Nils-Erik 

Hej,

Har inte haft minsta problem sedan jag stängde av 5g i routern. 

Rekommenderar alla som har instabil tillgång till 5g att stänga av 5g och se om det gör skillnad.

 

Vh Nils-Erik 

Svara