Besvarat

Slutfaktura

  • 22 oktober 2018
  • 7 svar
  • 866 visningar

Hej.
Jag har fått min slutfaktura från er och har fått en summa på 349 kr i övrigt. Det står att det är: Rest 3 total 2GB och att det är en avgift för resterande uppsägningstid. Förstår inte detta. Vad är resterande uppsägningstid?

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre - Ämnet har flyttats till faktura
icon

Bästa svar av Tristan 22 oktober 2018, 14:37

Bara för att förtydliga ytterligare:

Om bindningstiden har löpt ut och man väljer att portera ut sitt nummer till en annan operatör men har glömt bort att säga upp abonnemanget får man en automatiskt skapad slutfaktura daterad den dag då nummerflytten går igenom och denna slutfaktura blir då uppsägningstiden á 1 månad x månadskostnaden + eventuella trafikavgifter som inte ingick i det ursprungliga abonnemanget, då användande debiteras i efterskott.

Värt att ta med sig från detta:

Alla avtal har generellt någon form av uppsägningstid, som i sig är separat från bindningstiden, och det kan därför vara lämpligt att säga upp sitt abonnemang minst en månad innan bindningstiden löper ut.
Vid uppsägningstillfället bör man även informera om avsikten att flytta numret så att Kundservice kan lägga numret tillgängligt för portering. Vidare bör man se till så att den nya operatören porterar över numret senast dagen innan bindningstiden löper ut ifall man har lagt en uppsägning till samma datum.

På så vis slipper man extra kostnader och strul samt har alltid sitt nummer i drift, förutom den lilla stund det tar att genomföra själva flytten men den brukar oftast ske mellan 02 och 05 på natten.
Visa original

7 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Emmalin!

Står det resterande uppsägningstid eller resterande bindningstid?

Rest-belopp härrör ifrån tidigare abonnemangsavtal när man av någon anledning går ner till en abonnemangsform som har lägre månadskostnad än den tidigare abonnemangsformen och varar så länge som den ursprungliga bindningstiden gäller.
Det står: Avgift för resterande uppsägningstid.
Användarnivå 5
Emblem +10
Ordinarie uppsägningstid är en månad och om du valde att avsluta ditt abonnemang på dagen mot en slutfaktura innebär det att du får uppsägningstiden fakturerad som en avgift och den motsvarar en hel månads månadskostnad för den abonnemangsform du hade innan uppsägning.
Förstår ändå inte detta. Bindningstiden hos er hade ju gått ut.
Användarnivå 5
Emblem +10
Oavsett om bindningstiden har gått ut eller inte måste du säga upp ditt abonnemang och det är en månads uppsägningstid.

Det innebär att om din bindningstid har löpt ut och du tar kontakt med Kundservice för att få ditt abonnemang avslutat på dagen kommer en slutfaktura med kostnaden för uppsägningstiden.
Ok. Tack för svar!
Användarnivå 5
Emblem +10
Bara för att förtydliga ytterligare:

Om bindningstiden har löpt ut och man väljer att portera ut sitt nummer till en annan operatör men har glömt bort att säga upp abonnemanget får man en automatiskt skapad slutfaktura daterad den dag då nummerflytten går igenom och denna slutfaktura blir då uppsägningstiden á 1 månad x månadskostnaden + eventuella trafikavgifter som inte ingick i det ursprungliga abonnemanget, då användande debiteras i efterskott.

Värt att ta med sig från detta:

Alla avtal har generellt någon form av uppsägningstid, som i sig är separat från bindningstiden, och det kan därför vara lämpligt att säga upp sitt abonnemang minst en månad innan bindningstiden löper ut.
Vid uppsägningstillfället bör man även informera om avsikten att flytta numret så att Kundservice kan lägga numret tillgängligt för portering. Vidare bör man se till så att den nya operatören porterar över numret senast dagen innan bindningstiden löper ut ifall man har lagt en uppsägning till samma datum.

På så vis slipper man extra kostnader och strul samt har alltid sitt nummer i drift, förutom den lilla stund det tar att genomföra själva flytten men den brukar oftast ske mellan 02 och 05 på natten.

Svara