Besvarat

sms går ej fram eller?

  • 19 April 2023
  • 11 svar
  • 1567 visningar

4/4 bytte jag från Telenor till 3, efter det så ser det ut som att sms inte går fram, har fått bekräftat att de ändå går fram för det mesta. Det står meddelande skickades ej o telefonen fortsätter att påminna mig så jag måste radera dem så den slutar tjata o hoppas på att de har gått fram. 
imessage funkar men ej sms, jag kan ta emot sms utan problem, har bläddrat igenom förslagen här på sidan men inget hjälper. Har en iPhone 14 med senaste uppdateringen. Måste ju ligga något i 3:s system som orsakar detta. 
kan det bero på att mitt simkort egentligen i grunden är ett annat nummer än det jag har? Fick ju ett utskickat innan nummerflytten, förr har man får ett nytt kort när det varit dags att byta nummer. 

icon

Bäst svar av MannenMicke 27 April 2023, 09:51

Visa original

11 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@MannenMicke Hej,

 

detta låter väldigt konstigt. Du ska inte behöva byta sim-kort när numret har flyttats över.

 

Du skriver att du har testat det som nämns här på forumet, vad är detta? Det skulle vara toppen om du testar följande och fortsätter steg för steg om det inte hjälper:

  1. Gå till Inställningar → Telefon och kika så att det står rätt telefonnummer där. Gör det inte det, ändra till ditt nummer och starta om telefonen.
  2. Stäng av telefonen, ta ur simkortet, starta upp telefonen utan simkortet, sätt in simkortet när telefonen är igång.
  3. Nollställ nätverksinställningarna (Inställningar → Allmänt → Överför eller nollställ → Nollställ → Nollställ nätverk). 

Har något av ovan hjälpt? Om inte, beskriv gärna vad du har testat.

Anledningen till att jag misstänker annat än min telefon är att det gick smärtfritt innan jag bytte operatör!

imessage funkar klockrent! Sms verkar gå fram oftast men min telefon säger att det skickades inte!

svårt att komma ihåg vilka ändringar jag försökt göra eller inställningar jag kontrollerat men jag sökte på sms går inte fram här!

den har svårt att skicka lite längre sms, de verkar inte gå fram men korta (2 rader typ) går fram men säger att det inte skickades. 
Gjorde det du skrev nu men ingen framgång. 
även provat att tvinga telefonen till 4g men inte det heller hjälper. 

Användarnivå 7
Emblem +40

@MannenMicke Hmm, detta låter väldigt konstigt. Det låter som att det är något som blir konstigt med telefonen. Bara för att dubbelkolla, samtal går fram fint och med ditt vanliga nummer? Behövde du byta det nummer som stod när du kollade? Är det till flera olika personer det krånglar med vanliga SMS? 

 

iMessage skickas som ett meddelande via datatrafik och fungerar inte på samma sätt, därav kan det fungera problemfritt medans SMS kan krångla och tvärt om. 

Användarnivå 6
Emblem +40

@MannenMicke 

Har du inställningar → Meddelanden → “Skicka som SMS”  , Påslaget / Avslaget ? Testa och slå på det och se om det gör skillnad .

Dom som inte får dina sms , dom har inga iPhone telefoner ?  Om man klickar på det sms som ej blivit sent . Så bör du få ett val att “skicka som vanligt sms “ .

Tror inte det ska påverka något för SMS med MMS inställningarna . Men kan ju vara värt att kika så dom är rätt eftersom du har samma mobil men gått från en Operatör till en Annan. Blir ju liksom ett MMS om du bifogar bild i ditt SMS.

 

/F

Ser ut som din bild, har skicka som sms inställt, har nollställt nätverksinställningar, startat tom flera ggr, problem endast till android, (frågar inte om vilka modeller folk har). Allt började när jag bytte till 3!! Har kollat här i communityn så mkt som går innan jag slängde upp frågan här! Känns som fel i 3’s system. Aldrig upplevt detta tidigare. Märkte nu att korta sms verkar gå fram men jag får ändå meddelande om ”ej skickat”. 

Samtal helt ok, ta emot sms helt ok! Har inte behövt ställa om nummer det var rätt! Irriterande är att sim-kortet har ett nummer men 3 har ställt in så att mitt gamla nummer funkar, med jämna mellanrum säger telefonen till att mitt gamla nr fortsätter att användas för imessage. Förr när man bytte operatör och man fick ett tillfälligt nr så fick man ett nytt simkort när det var dags att flytta sitt gamla nr…..

En till irriterande funktion är att jag måste radera det jag skickat eftersom telefonen ger mig notiser hela tiden att det ej är skickat😡

Användarnivå 6
Emblem +40

“Blåa” Meddelanden , så kallat “iMessage” är bara mellan Apple enheter. Sms blir gröna när man skickar till personer som har andra märken .

Va det så att du hade ett tillfälligt 3 nummer i väntan på att din nummerflytt skulle följa med över till 3 ?

Tänker så rätt telefon nummer med eller utan mailadress är inställda korrekt under iMessage. Men skulle tycka det va konstigt att det skulle påverka vanliga sms.

Inställningar → Meddelande → “ Skicka & ta emot “ under iMessage som är ibockad grön.
(se här så rätt telefonnummer är ibockad “

Utöver att det ska stå rätt nummer där .

Så ska det även stå rätt nummer under “ Inställningar →Telefon → Mitt nummer. ( Men här bör det stå rätt kan tyckas)

/F

Ja, rätt nr inställt! Känns som jag kollat o dubbelkollat allt!

Nu är det löst!!

jag var i kontakt med kundtjänst som INTE löste problemet utan de kopplade mig till Apple-support! Jag fick ett simkort utskickat till mig med ett annat nr än mitt innan mitt abonnemang startade så när jag kopplade in 3 så gjordes sim-kortet om till mitt nr och då började problemen. 
Man ska gå in på Inställningar, Telefon och där ändra till sitt eget nr så funkar det direkt, man behöver inte ens starta om telefonen!

Användarnivå 6
Emblem +40

Härligt att höra att det löste sig 😉

 

/ F 

Svara