VARNING! Scam - Betal-SMS

  • 12 August 2021
  • 5 svar
  • 3921 visningar

Vill verkligen varna ALLA för txtNation som skickar ut sms till BARN, och sätter igång ”prenumerationer” som  ”kostar” t.ex. 50 kr. i veckan i 50 veckor eller 75 kr. i veckan i 75 veckor. Eftersom det är på barnens telefon-abonnemang kan de hävda att barnen har lämnat ut sitt telefonnummer via en annons-banner och därefter också bekräftat via SMS. Oerhört frustrerande då jag ser att detta sker för oerhört många människor hos alla möjliga operatörer, men väldigt målinriktat mot barn. Ingen kan bevisa att deras barn inte har angett sitt telefonnummer, barnen verkar ofta vara i 7-14-årsåldern. Om du skriver argt till txtNations support, kan du få dina pengar tillbaka. ”Företaget”, som kan utge sig för att vara olika spelföretag (esportsplay, games unlimited, Moonlight mobile, GetVidi mfl.) skickar en tveksam Excel-fil som ska vara ”bevis” för att prenumeration initierats (vilket jag vet det inte har, då min son inte ens kan sitt eget telefonnummer och jag har kollat upp all historik). De erbjuder sen att betala tillbaka det de redan stulit från dig, i vårt fall hann det bli totalt 525 kr. (utspritt över 7 veckor) innan vi upptäckte det. En anmälan till Etiska Rådet kan påskynda återbetalning om det inte räcker att skriva till txtNations support. De agerar snabbt. Tyvärr tar inga telefonoperatörer ansvar för detta på något sätt alls, trots att detta skapar otrygghet hos deras kunder, mycket tydligt är samordnat och skulle inte förvåna mig om det är en global affärsverksamhet detta bedrägeri. Det borde ligga i operatörernas intresse att gå samman och få bort detta/dessa företag (kan vara flera olika, säkert internationella) och på så sätt vara med och bidra till ökad IT-säkerhet. Men om ni drabbas, så vet ni att ert barn säkerligen inte har gjort något alls. Jag polisanmälde också saken, bara för att säkra att jag har gjort allt jag kan för att stoppa dessa tjuvar från att fortsätta stjäla från barn. 


5 svar

Emblem

Riktigt fula metoder. Har barnet gjort det så spelar det ingen roll egentligen. Företaget får inte ingå ett avtal med ett barn utan att vårdnadshavare har godkänt det. Speciellt inte en prenumeration. Det är helt enkelt inte lagligt. Barn får normalt inte ingå avtal. Det vet man om och det är också därför de betalar tillbaka pengarna. De lever på alla som inte säger något om det och bara betalar tyvärr. De kan bevisa hur mycket de vill att barnet startat en prenumeration, det är fortfarande inte tillåtet. De ska bevisa att du som vårdnadshavare har godkänt det. Bevisbördan ligger på företaget, inte på dig. 

 

Mer läsning

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kop-i-appar-och-spel/

"Har ditt barn köpt något i spel eller appar som du inte har godkänt, kan du hävda att avtalet är ogiltigt. För att företaget ska kunna kräva betalning av dig behöver de visa att det finns ett godkännande från dig. Kan de inte det är du inte skyldig att betala någonting."

 

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklistor/guider---sparande--pension/spara-till-barn/barn-ar-omyndiga/

 

Alltså, om barnet startar en prenumeration (eller gör en betalning) på något du inte har gett tillåtelse till så ska företaget betala tillbaka pengarna. 

 

Tack för upplysningen och all information. Mer informativt än om man ringer supporten själv.
De borde inte vara konstigare än att telefon bolagen måste få underlaget för godkännandet till betalSMSet, notera sin kund om att de betalat ett SMS eller ingått i en prenumeration och ge kunden möjlighet att neka godkännandet inom två veckor.

Har råkat ut för exakt samma sak, så uppenbarligen har inget hänt för att förhindra att detta uppstår.
Vore på sin plats att man åtminstone får en varning per mail till abbonemangsägare när en prenumeration inleds. Nu upptäcks det först på föregående månads faktura (5x75 kr) samt att det redan har hunnit gå 3v på innevarande månad (i vårt fall ytterligare 3x75 kr) - himla bra sätt för dessa “företag” att hinna få bra betalt. Sannolikheten att de inte får betalt känns ju avlägsen.
Finns ju sedan länge väl fungerande spärrar för betalning av appar i mobilen.

Mitt barn blev lurad att starta en prenumeration via www.buxda.com. Jag kontaktade TxtNation och påtalade att vi blivit inlurade i tjänsten och att vi aldrig använt den eller loggat in samt att vi avbröt den så fort vi kunde. De har skickat en återbetalning efter några mail fram och tillbaka. 

Jag anmälde youtube videon som uppmanade henne att skapa prenumerationen så den är borta nu, men buxda.com finns tyvärr kvar. 
 

TIPS!

Prata med era barn om att de ska läsa sms:n innan de skickar något svar till någon tjänst och att det är bättre att de direkt pratar med er vuxna när de känner att de blivit fel  

Bli inte arg på ditt barn för sådana här saker då kommer de inte våga vända sig till dig och berätta  

 

Jag upptäckte ikväll att vi också blir debiterade 50kr i veckan från dotterns abonnemang. 08-44682648
Det har tydligen pågått sen maj. Ni 3 borde ha ett större ansvar här när ni vet att detta till 100% är bedrägeri och ni bara låter detta dras från våra abonnemang år ut och år in, katastrof ni har lika mycket skuld i detta då ni bara passivt låter det fortgå.

Svara