Skip to main content
Inte genomförd

Visa 5G/5G+ på telefonerna

Kategori:Nät & utbyggnad
  • 13 september 2023
  • 3 svar
  • 150 visningar

Hej! 

Detta kanske är en lite kontroversiell idé, men mitt förslag ligger i att ni ska ändra operatörsinställningarna så att telefonen visar 5G respektive 5G+ istället för enbart 5G. 

Då skulle 5G visas för nätet på 2,1GHz och 5G+ för nätet på 3,5GHz. Tänker att det kan öka tydligheten i vad kunderna kan förvänta sig hastighetsmässigt och upplevelsemässigt. 

I USA visar T-Mobile 5G och 5GUC för sina olika frekvenser, det finns liknande skillnader hos de andra operatörerna också. Visst handlar det kanske lite om marknadsföring också - men det blir faktiskt lite tydligare eftersom skillnaden i svarstid, kapacitet och upplevelse. 

13 oktober 2023

Halloj! Tusen tack för idén! Jag har nu fått svar från ansvariga, och tyvärr går det inte att göra just nu. Så här skriver dem:

“Vi har tittat på detta men det är inte tillgängligt idag för Android eller iOS på den europeiska marknaden och gäller primärt för höga MMW-frekvenser som vi inte innehar.”

Jag hoppas att detta går att göra lite längre fram - håller helt med dig om att det är en bra funktion för att veta vad det är man är uppkopplad mot. 🤓

Hjälpte inlägget dig med din fråga?

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 13 oktober 2023

Halloj! Tusen tack för idén! Jag har nu fått svar från ansvariga, och tyvärr går det inte att göra just nu. Så här skriver dem:

“Vi har tittat på detta men det är inte tillgängligt idag för Android eller iOS på den europeiska marknaden och gäller primärt för höga MMW-frekvenser som vi inte innehar.”

Jag hoppas att detta går att göra lite längre fram - håller helt med dig om att det är en bra funktion för att veta vad det är man är uppkopplad mot. 🤓

JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 13 oktober 2023
Ny idéInte genomförd

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 13 oktober 2023

@JeppePeppe Får hålla tummarna på att det blir möjligt i framtiden! Samsung visar väl 4G och 4G+, kan ju hoppas att det blir något liknande för 5G sen också!

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies