Skip to main content
Jocke
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
March 1, 2019
Diskussion

Är framtiden vikbar?

• March 1, 2019
  • 129 svar
  • 2609 visningar
Är framtiden vikbar?
20 februari presenterade Samsung vad som kan vara framtiden för hur vi ser på en smartphone. På scenen såg vi en tillsynes vanlig telefon, möjligtvis lite avlång men bara några sekunder senare vecklades den ut och såg helt plötsligt ut som en surfplatta. Detta skapade en "WOW-faktor" hos mig och jag tror inte jag är ensam. Kommer denna typ av telefon vara mer en regel än undantag om bara några år?

De andra tillverkarna verkar dock inte ha legat på latsidan, under 2019 Mobile World Congress som precis varit i Barcelona har några tillverkare presenterat sina varianter av dessa vikbara telefoner. Huawei, Samsung och det kinesiska företaget Royole har presenterat sin modell, "Flexpai" bara några veckor tidigare.

En av de största tillverkarna, Apple medverkar inte på mässan utan brukar lansera sina nya telefoner på sitt egna event. Det som vanligtvis hålls i september varje år. Kommer vi få se en vikbar iPhone från Apple redan i år eller ens någonsin?

Vad tror ni, är dem här för att stanna eller är det bara en gimmick för tillverkarna att visa vad som faktiskt är möjligt? Vad tycker ni verkar vara fördelen vs nackdelen med en vikbar telefon?

Skulle du vilja ha en vikbar telefon?

129 svar

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
December 8, 2022

Googles entré till vinbars världen är stundande, och här är ser vi den första renderingen av hur mobilen kommer se ut:

Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
December 9, 2022

@Chipsgeneralen Den var fin! Rätt lik de andra eller? Fast den ser något större ut? 🤔

Älskar att alla tillverkare börjar ta vid!

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
December 11, 2022

@Chipsgeneralen Den var fin! Rätt lik de andra eller? Fast den ser något större ut? 🤔

verkar hamna på typ Oppo SIze om jag fattar allt rätt. Eller mitt emellan fold4/oppo. Kul att få se Android 13L rent utan någon lösning från Samsung rulla med. Inte för man kommer kunna klämma men på video. Haha 😂 

Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
December 16, 2022

https://feber.se/mobil/oppo-slapper-vikbara-find-n2/445987/

Fortsätter med mitt något stora habegär på en vikbar. 

Oppo ser fortfarande ut som den ultimata formen på vikbart. Men ja vi får se hur Samsung bjuder upp nästa år.

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
December 16, 2022

verkar hamna på typ Oppo SIze om jag fattar allt rätt. Eller mitt emellan fold4/oppo. Kul att få se Android 13L rent utan någon lösning från Samsung rulla med. Inte för man kommer kunna klämma men på video. Haha 😂 

Blir det något av Android 13 L , eller till några få modeller? Läste lite info att det va något dom skulle hoppa över vid Android 13 och anpassningen till dom böjbara telefonerna skulle vara inkluderade i operativsystemet  , och att det va något som formades vid Android 12 och när dom första böjbara mobilerna började komma på markanden .

För sen gå rakt på Android 14 vid 2023 .

/F

https://feber.se/mobil/oppo-slapper-vikbara-find-n2/445987/

Fortsätter med mitt något stora habegär på en vikbar. 

Oppo ser fortfarande ut som den ultimata formen på vikbart. Men ja vi får se hur Samsung bjuder upp nästa år.

Jag ska säga att jag varit lite dålig på att följa dessa böjbara fold eller flip telefonerna . Men blev lite förvånad över att batteri storleken är ungefär lika stor som en iPhone 13 / 14 Pro Max  , eller lite mindre än en Samsung S22 Ultra.

Men kanske är tjockleken som gör att det blir ett tunnare men bredare batteri . Och kanske ett snålt och effektivt operativsystem ? Med möjlighet till hög effekt på laddningsfronten med rätt laddare & kabel .

Det som gör mig lite fundersam är över är hur man ska använda en fold / flip telefon & till vad 🙂

Jag tänker scenariot att folk kommer gå runt med dubbel handfattning över telefonen & gå rakt på alla fotgängare & lyktstolpar i staden 😎

Hur ser det ut med behoven av pekpenna till dessa modeller ? typ som Note telefonerna har . Det kanske är mest som tillval och till kreativa användare ?

/F

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
December 17, 2022

De delar upp batterierna på de olika sidorna så de blir ”mindre” men mer. 

jag kan säga att när jag ägde min fold2 läste jag serier, böcker och artiklar på ett sätt som va svårslaget. 

tror 100% att det bara kommer välla in modeller snart från alla tillverkare.

hoppas Apple gör en sådan onödigt bra entré att alla de springa efter. 

vill verkligen återbesöka fold modellerna. De va bra telefoner men android var kasst för det 

12L ska ju bara för vikbart oxg jag har inte hört att Google har avslutat det. Men å andra sidan är jag inte förvånad då Google dödar allt. 

JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
December 21, 2022

De delar upp batterierna på de olika sidorna så de blir ”mindre” men mer. 

jag kan säga att när jag ägde min fold2 läste jag serier, böcker och artiklar på ett sätt som va svårslaget. 

tror 100% att det bara kommer välla in modeller snart från alla tillverkare.

hoppas Apple gör en sådan onödigt bra entré att alla de springa efter. 

Jag är så töntig så att jag kommer slå till sekunden apple nämner “Fold” - är så fast för iOS så kan nog inte byta vid det här laget 😅 

Precis som du skriver finns det så många användningsområden som man inte tänker på om man inte testat en fold! Spännande framtid.

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
December 21, 2022

Kosta va kosta vill nästan. Har ju skaffat ultra så en fold ska väl till! 

är helt med @JeppePeppe när vem det än är på scen nämner our best iPhone yet, the fold ringer jag tre och bokar en direkt 

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
February 8, 2023

Opposition för samsung (hehe PUN INTENDED) 

Oppo ser ut att stenhårt utmana.

Nya rykten pekar också på att Apples första vikbara kommer bli en iPad nästa år. 

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
May 4, 2023

Nu tror även  Google att framtiden är vikbar. Snälla Apple skärm er nu.