Skip to main content
Jocke
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
March 1, 2019
Diskussion

Är framtiden vikbar?

• March 1, 2019
  • 129 svar
  • 2609 visningar
Är framtiden vikbar?
20 februari presenterade Samsung vad som kan vara framtiden för hur vi ser på en smartphone. På scenen såg vi en tillsynes vanlig telefon, möjligtvis lite avlång men bara några sekunder senare vecklades den ut och såg helt plötsligt ut som en surfplatta. Detta skapade en "WOW-faktor" hos mig och jag tror inte jag är ensam. Kommer denna typ av telefon vara mer en regel än undantag om bara några år?

De andra tillverkarna verkar dock inte ha legat på latsidan, under 2019 Mobile World Congress som precis varit i Barcelona har några tillverkare presenterat sina varianter av dessa vikbara telefoner. Huawei, Samsung och det kinesiska företaget Royole har presenterat sin modell, "Flexpai" bara några veckor tidigare.

En av de största tillverkarna, Apple medverkar inte på mässan utan brukar lansera sina nya telefoner på sitt egna event. Det som vanligtvis hålls i september varje år. Kommer vi få se en vikbar iPhone från Apple redan i år eller ens någonsin?

Vad tror ni, är dem här för att stanna eller är det bara en gimmick för tillverkarna att visa vad som faktiskt är möjligt? Vad tycker ni verkar vara fördelen vs nackdelen med en vikbar telefon?

Skulle du vilja ha en vikbar telefon?

129 svar

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
April 30, 2021

@Chipsgeneralen Ja, ett annat problem blir väl också att de andra tillverkarna inte ser Huawei lika mycket som ett hot och kanske inte kommer vara lika pushiga med nya lösningar..

Verkligen, det är ju inte stress på Samsungs huvudkontor kring vikbart. Inte sett till det stora hela. 

Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
May 4, 2021

Ny månad och nya rykten. här är Samsungs nya vikbara enligt rykten!

ser spännande ut, jag gillar själv konceptet på flip mer än fold.

Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
May 18, 2021

Samsung forsätter vara roliga och spännande, förra veckan visades de upp lite olika koncept som telefonjätten experimenterar med. Dubbelviket känns dock långt bort….

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
June 24, 2021

Ny dag och hör har vi hur Galaxy Z flip 3 kommer se ut samt fold3. 
Flip3 är för egen del ganska mycket exakt så jag vill att en telefon som är vikbar ska se ut. 

Jocke
Pensionerad Moderator
JockePensionerad ModeratorTrådskapare
Pensionerad Moderator
June 28, 2021

Ny dag och hör har vi hur Galaxy Z flip 3 kommer se ut samt fold3. 
Flip3 är för egen del ganska mycket exakt så jag vill att en telefon som är vikbar ska se ut. 

Oj oj oj. Där börjar det likna något :heart_eyes:

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
June 29, 2021

Tydligen så ska Fold3 ha stöd för S-pen. Dvs samsung har knäckt problemet med en väldigt ”mjuk” vikbar skärm. Det bådar ju också gott. 

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
August 1, 2021

Samsung forsätter att hårdsatsa på vikbart och den 11 Augusti skall det visas upp nya generationen av nuvarande modeller som är vikbara. 
det enskilt största ryktet som jag verkligen känner kommer förändra marknaden (förutom ett pris som ska vara i linje med en iPhone 11) är att de ska tåla vatten, en ipx8 (?!?) rating. Vilket innebär att telefonen tål vatten i vissa mängder, du skall såklart inte bada med den men svett, regn och tappas i handfatet med vatten är inga problem.  Nu väntar vi bara på 2022 och apples vikbara telefon. 

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
September 7, 2022

Här har det varit dött ett tag ser jag! 😅

Men, XIaomi verkar mosa motståndet rent tekniskt. 

KOlla bara på detta

typ dubbelt så tunn som fold4. Här verkar om denna börjar säljas, samsung faktiskt få riktigt motstånd. 

Oehört kul om det kommer mer från vikbart. 

Jag tar 2.

JeppePeppe
Community Manager
Community Manager
September 7, 2022

Här har det varit dött ett tag ser jag! 😅

Men, XIaomi verkar mosa motståndet rent tekniskt. 

KOlla bara på detta

typ dubbelt så tunn som fold4. Här verkar om denna börjar säljas, samsung faktiskt få riktigt motstånd. 

Oehört kul om det kommer mer från vikbart. 

Jag tar 2.

VERKLIGEN! Jag och en kollega pratade om detta tidigare idag - otroligt att den kan hålla sig så tunn, och att skärmen är så stor när den är ihopfälld. Det ser ut som en “vanlig” smartphone när den är ihopfälld! 😍 Alltid kul med mer vikbart ...kom igen nu Apple...

Kul att du öppnar tråden igen!

Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.
Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
September 7, 2022

Haha slutade aldrig drömma 😂 verkligen kom igen Apple. Vill inte behöva känna ett sug till android för att jag vill ha vikbart. Även om Xiaomi verkligen lockar. Kanske får betala av min nuvarande och ta en på ABB 😂 

folk verkar också väldigt imponerade över att den inte bara ser bra ut utan presterar väldigt bra