Förändring av operatörspärr Data i utlandet

  • 15 September 2018
  • 1 svar
  • 225 visningar

Användarnivå 5
Emblem +10
God morgon!

Möjligheten att via Kundservice lägga in en spärr gällande datatrafik utanför landets gränser har funnits länge och har tillsammans med det obligatoriska kostnadstak för data som kom med EU-reglering säkerligen räddat många resenärer från oönskade merkostnader.

Idag när EU har drivit igenom något som vi konsumenter faktiskt har reell nytta av, böjningsgrad på gurkor och minimistorlek på jordgubbar till trots, och vi har möjlighet att nyttja surfmängden i våra abonnemang även inom EU/EES borde denna spärr förändras eller utvecklas ifall det är tekniskt möjligt.

Mitt förslag till förändring är att spärren går från att gälla utanför Sveriges gränser till att bli aktiv när man befinner sig utanför EU/EES-området.

En liknande förändring av 3Svar i utlandet hade säkerligen också varit välkommen.

1 svar

Användarnivå 4
Emblem +9
Halloj @Tristan!

Strålande observation och feedback! 😀

Det stämmer att spärren för data i utland idag inte känner av skillnaden mellan ett EU-/EES-nät och utanför EU; så spärren blockerar all dataroaming så fort du lämnar Sverige. Det något vi givetvis ser över och vill utveckla vidare för att erbjuda mer kontroll och flera spärrtjänster men jag har inget spikat att gå ut med i dagsläget.

Jag misstänker att en käpp i hjulet kan vara hur man får spärrarna att känna skillnad mellan roaming och roaming - alltså inom EU/EES och utanför EU/EES. Min gissning skulle vara att man gör så att spärren går efter en lista där alla operatörers ID inom EU och EES är med och tillåter roaming från dom men blockerar för andra som inte är med i den listan. Vad tror du? ☺️

Svara