Klistrad tråd

Recension - 4 månader med Samsung Galaxy Note10 +

  • 3 February 2020
  • 2 svar
  • 361 visningar

Användarnivå 7
Emblem +38

Samsung Note10+ Feat Galaxy watch!

För ett år sedan skulle jag aldrig någonsin byta från iPhone och hela Apples otroligt välfungerande ekosystem. Jag sneglade på android, men skulle aldrig tagit steget då tryggheten hos Apple var för stor. I år hände det dock, jag tog steget ut över staketet och testar om gräset verkligen är grönare här…

Jag har inte bara bytt från iPhone utan även bytt från Apple Watch till en Galaxy Watch 46mm.

 

 

 

Design

Första intrycket av Samsung Note 10+ är magiskt, den ligger perfekt i handen. Detta är verkligen Samsungs bästa och vackraste telefon någonsin och skärmen känns enorm. I min mening slår den allt vad Apple producerar just nu, vilket jag inte trodde jag skulle tycka. Telefonen är tunnare, känns mjukare och mer anpassad för att vara så stor som den faktiskt är. Skärmen är HELT otrolig, detta är verkligen där Samsung spänner musklerna och visar vem som är bäst. Men den återkommer jag till lite senare.

På utsidan finns det bara tre knappar, alla sitter på samma sida och har funktionerna “volym” och låsknapp. Detta har helt förändrat mitt användande då jag verkligen älskar att ha alla knappar på en sida, små grejer men som i det stora hela gör skillnad. Det enda gnället jag har här är nog att metallen som är i ramen inte är av samma stadiga kvalitet som iPhone utan det känns som Samsung har valt ett mjukare material som om tappas “knölas” lättare. Detta ser jag som en rätt bra grej då materialet inte är lika hårt som tex stål och kan ta en smäll lite bättre utan att spräcka glaset.

Så form och byggkvalitet är otroligt välgjort. Jag blir lite glad varje gång jag håller i telefonen eller svarar på ett mejl för den känns så pass klockren i handen.

 

Android

Det finns mycket positivt med Android. Det faktum att man kan välja vilken webbläsare, vad för typ av tangentbord man vill ha och allt mitt emellan. Bara ens tekniska kunskaper sätter i princip gränser för vad man kan mixtra med.
Nu har också senaste versionen av Android letat sig ut på Note10+ och har gjort att jag direkt älskar telefonen. Det är mer svepningar och “naturliga” rörelser. Det enda jag märkt är att hemsvepnings-rörelsen ibland drar igång Samsung pay och det är något av det mest frustrerande jag stött på. Om man inte använder sig av Samsung Pay så är detta inte ett problem. Vilket många kanske inte gör.
Annars är det härligt att navigera i telefonen på detta nya sätt som känns naturligt och intuitivt! Men operativsystemet är ju alltid bra idag, så det mer intressanta är då såklart hårdvaran. Jag har Note 10+ med 256GB minne, vilket innebär att jag också har 12GB ram. Oerhört mycket minne och hastighet som gör att telefonen aldrig upplevs som långsam eller som att jag inom någon form av nära framtid behöver oroa mig för att telefonen ska åldras.

 

Skärmen

Okej, hur är telefonen att t.ex se på Netflix med?
Helt magisk, det är tydligt hur bra samsung har blivit med sina OLED skärmar för telefoner. Knivskarp bild, otroligt svärta och HDR för dagar. Här är jag helt golvad, det är nästan så bra att jag föredrar att titta på The Witcher på mobilen istället för tv:n hemma.

Även YouTube har bättre stöd här än på iPhone och stödjer betydligt högre upplösning samt HDR i YouTube appen. Så gillar man att se på film och serier via sin telefon är detta en drömlur.

 

S-pen - Stor potential eller gimmick?

Men den unika egenskapen Note10+ har är sin penna, som är tänkt att användas vid snabba anteckningar när det väl behövs. Det är till en stor del gimmick men fungerar väldigt bra om man ska få ner lite snabba tankar och ideér, alternativt signera ett dokument. Hade telefonen inte haft pennan hade man dock inte saknat den. Själv använder jag pennan kanske varannan dag och mest för inköpslistor.
Gillar man ens iden lite och vill ha en stor telefon skulle jag absolut rekommendera Note-serien.

 

Slutsats:

Ju mer tid jag har spenderat med Android och Note10+ desto mer har jag mjuknat för idén att stanna hos Samsung. Det finns såklart en uppsjö av rätt onödiga och ibland konstiga funktioner som Samsung byggt in i sin version av Android, men samtidigt finns det en hel del otroligt kraftfulla verktyg som jag tror Apple kommer ta efter om några år.

Det som gör mig glad varje gång jag lyfter telefonen är framförallt hur den ligger i handen, dvs själva hårdvaran. Det känns som ett stort kliv framåt om man jämför med Apple och deras lite mer “trygga” stil. Jag kan heller inte släppa hur bra skärmen är, så pass att folk som suttit bredvid mig på föreläsningar eller i grupparbeten har reagerat på hur bra skärmen är.

Men det är såklart inte bara guld och gröna skogar. I en drömvärld hade jag velat få allt Note 10+ erbjuder i ren hårdvara och sedan fått installera iOS på telefonen. Mitt digitala liv hade varit lättare eftersom jag lever med Mac och en familj samt vänner som alla har iPhone.
Utöver just iMessage, FaceTime och iCloud finns det inget jag känner att jag sörjer över nu när jag bytt till den andra sidan.

Vem vet, i höst kanske Apple totalt överraskar och släpper en vikbar supertelefon som sätter nästa standard för telefoner - då kommer jag byta. Men så länge Samsung forsätter vara såhär otroligt vassa, så kommer jag att vara kvar. Nya rykten säger att Note11 kommer bli vikbar - jag blir vild av bara tanken.

 

 

Telefonen baksida är egentligen lika högblank och härlig som sin framsida. Men eftersom jag är helt såld på kanadensiska märket dBrand-s “skins” för telefoner så beställde jag lite olika färger och material. Här ser ni “White Marble” som jag i början tyckte var lite märklig men den har börjat växa. Skins är ett superkul sätt att få telefonen personlig och stilren utan att lägga till någon tjocklek som man alltid får med skal. 

 

 

Eftersom 3Community är ett öppet forum, kan det ibland förekomma att enskilda användare postar recensioner om Tres produkter och/eller tjänster. Tre kontrollerar inte att sådana recensioner kommer från konsumenter som faktiskt har använt eller köpt produkterna/tjänsterna. Tre kan därför inte garanterna recensionernas äkthet.


2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Spännande att du lyckades ändra dig och att du vågade prova från början! Jag har sneglat på Android-lurar till och från, men jag har för mycket Apple, så det känns inte som att det skulle fungera bra. Men det hade absolut varit kul att testa ett tag! Blev mer sugen när jag läst detta också 😅 Får se hur jag gör i framtiden! Just nu hoppas jag mest att nästa iPhone blir ännu bättre!

Användarnivå 7
Emblem +38

Spännande att du lyckades ändra dig och att du vågade prova från början! Jag har sneglat på Android-lurar till och från, men jag har för mycket Apple, så det känns inte som att det skulle fungera bra. Men det hade absolut varit kul att testa ett tag! Blev mer sugen när jag läst detta också 😅 Får se hur jag gör i framtiden! Just nu hoppas jag mest att nästa iPhone blir ännu bättre!



Jag är samma, sneglar fortfarande på iOS. Det är små “improvments of life” som jag saknar i iPhone…
Men det som gör mig mer “pro” android är att vikbart inte kommer ske på iPhone förens typ 2025….Men får du chansen så borde du absolut testa! 

Svara