Röststyrda assistenter - ett lågavlönat jobb

  • 17 April 2018
  • 2 svar
  • 498 visningar

Användarnivå 5
Emblem +5
  • Pensionerad Moderator
  • 150 kommentarer
Jag har alltid sett mig själv som teknikintresserad. Men jag kan verkligen inte motivera mig själv till att använda röststyrda assistenter till mycket annat än roliga saker som att ta reda på hur räven låter.

Det känns på något sätt onaturligt för mig att stå rätt upp och ner på en busshållplats och säga ”Hej Siri” efterföljt av en fråga. Särskilt om det finns andra människor i närheten (på min tid så var det bara en speciell typ av människa som pratade med sig själv).

Jag gjorde ett litet test under helgen, där jag under kontrollerade former (läs totalt småbarnskaos) försökte använda mig av Siri.

Test 1 – Koka ägg.
En lagom svår utmaning, och bra ingångströskel för min utvärdering av röststyrda assistenter. Sätta en timer på 8 minuter för att få äggen precis som jag vill ha dem. Det var inga konstigheter, men samtidigt så vet jag inte om det besparade mig särskilt mycket tid jämfört med att ställa den för hand.

📱Siri 1 – 😥Johnny 0

Test 2 – Gissa låten
Oerhört fabricerat. Jag läste om funktionen och passade på att testa när jag ändå satt vid datorn. Jag prövade med någonting som inte är helt självklart, men genom Shazam så kunde Siri efter en stund säga att det lät som Chris Kläfford – Treading Water. Vilket var korrekt. Men eftersom jag redan visste vilken låt som spelades samt att Siri behövde en annan tjänst för att ta reda på svaret så ger jag mig själv den poängen.

📱Siri 1 – 😬Johnny 1

Test 3 – Skapa en inköpslista

Man kan ju tappa det för mindre. Jag lyckades skapa en handlingslista. Jag lyckades till och med lägga in saker. Men ett röstkommando för att visa listan i sin helhet var tydligen överkurs. Sen när man lade till saker så fick man information om det man lade till, men man såg inte tidigare inlagda produkter, så det var väldigt oklart om man gjorde en lista eller bara skrev över tidigare varor.

Slutsats Jag lyckades skapa en lista, men både jag och Siri är för korkade för att hitta den. Ingen poäng.

📱Siri 1 – 😠Johnny 1

Det här testet säger egentligen ingenting om hur det egentligen fungerar med röststyrda assistenter. Det finns en mycket stor chans att det är mig som det är fel på, att jag inte formulerar frågorna rätt och att jag förstör för mig själv genom att låta min underliggande frustration över att inte bli förstådd av min mobil ta över.



Däremot så vill jag mer än gärna höra om ni har en annan uppfattning av röststyrda assistenter och om ni har några tips om hur ni använder dem för att förenkla er vardag?

2 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Jag använder Siri dagligen egentligen. Har en Apple Watch där det är smidigt att använda, både för att sätta timers. Be henne starta navigationen osv. Men framförallt använder jag Siri för smarta hemmet - alla lampor är från Philips Hue, så det blir naturligt att styra allt via scenarion.

Om jag exempelvis säger "Hej Siri, godnatt" så släcker hon alla lampor osv.

Men i övrigt - för att ringa personer, skicka SMS, skapa listor osv finner jag ingen tidsbesparing egentligen.
Användarnivå 7
Emblem +10
Det låter som att du likt mig trivs bra i Apples värld. @Pettersson😁
Du råkar inte även ha en Philips Ambient TV? Eftersom dessa går att koppla till Hue bryggan är jag nyfiken om även TVns lampor dyker upp i "Home" appen.

Idag är det ju rätt enkelt att åstadkomma olika ljusmiljöer med ex Philips Hue lampor som går att koppla till Apple HomeKit och därigenom styra via Siri. Dock när det väl släpptes satt jag redan med ett 30 tal strömbrytare, infällda dimrar och en Tellstick som satt i en gammal laptop genom vilket jag kunde styra det hela från mobilen.

Dessvärre fungerade det inte att styra det gamla hederliga 433MHz systemet med Siri och jag var inte redo att byta ut allt enbart för att kunna be Siri att släcka lampan, speciellt inte med tanke på kostnaden som bytet skulle innebära.
Som tur är går utvecklingen framåt och jag har nu, efter ett par timmars pillande och med hjälp av en Raspberry Pi lyckats få Siri att kontrollera det gamla systemet till en kostnad av 350 kr.


Måste säga att jag var lite skeptisk till en början men kan idag säga att det fungerar över förväntan.
Jag välkomnas av en upplyst hall när jag kommer hem (om solen gått ner) och behöver aldrig mer fundera på om jag har glömt att släcka något när jag går ut, Siri har stenkoll och tänker på elräkningen åt mig. 😎

Med mobilen på bordet kan jag säga ”Hej Siri, jag ska kolla på film” - och bums så dimras lampor i lägenheten ned likt en biosalong.

”Filmkväll”, ”Middag”, ”Arbete”, ”Fest”, möjligheterna är oändliga och det är väldigt enkelt att ställa in olika scenarion. Att Siri förstår kontexten i en mening gör det bara enklare. Om du berättar för Siri att du ska kolla på film så förstår hon att det är scenariot ”Filmkväll” som ska triggas.

Så om någon av er sitter i samma sits och äger massor med ”gamla” fjärrströmbrytare och vill låta Siri sköta jobbet kan jag naturligtvis ordna en step-by-step guide och lägga upp det här. Hojta bara till!

Har vi någon som har fått ihop en liknande uppsättning med Google Assistant? Hur fungerar det?

Svara