Tips: iOS 12 - släpps idag

  • 17 September 2018
  • 3 svar
  • 535 visningar

Användarnivå 7
Emblem +40
Idag är den stora dagen för många - idag släpps iOS 12 publikt (troligtvis runt 19 svensk tid). iOS 12 är en ny mjukvaruversion för Apples iPhones och iPads. Laddat med flera nya funktioner och ännu bättre optimering ska göra att även äldre iPhones flyter på bättre och får bättre prestanda vid vardaglig användning. Uppdateringen kommer att finnas tillgänglig för iPhone 5s och nyare, samt iPad Air och nyare.



Nyheterna i iOS 12

Som vanligt kommer en ny version av iOS med massa nya uppdateringar, många tänker man inte ens på. Men vilka är de viktigaste och största?

Skärmtid

En funktion som fått mig att tänka till lite extra vid dagligt användande av telefonen är just denna funktion, skärmtid som den så fint kallas. Den är skapad för att uppmärksamma oss på hur mycket vi använder våra enheter egentligen. På Apples hemsida anges det att föräldrar ska få mer koll över sina barns användande - men den fungerar självklart för alla.

I olika staplar anges hur mycket man har använt sin telefon under dagen eller under de senaste 7 dagarna. Under detta finns kategorier angivna för vilka appar som tiden spenderas i, bland annat sociala nätverk, underhållning och produktivitet. Det är även dessa kategorier man kan begränsa tiden för. Det går också bra att tillåta vissa appar hela tiden.

Jag började använda funktionen en dag jag bara legat hemma och latat mig. 3h och 38 minuter hade jag använt mina olika sociala nätverk så som Facebook, Instagram, Snapchat osv. Jag fick direkt lite panik och tog en promenad istället. 😭

Notiser

En grej som Android länge har varit bättre på är just notiser och hur dessa sorteras i notisvyn. På en iPhone kan det lätt bli rörigt när det dyker upp notiser från Facebook, Messenger, iMessage och kanske något mail. Till slut får man ingen översikt alls över vad som finns och vad man kanske behöver prioritera.

I och med iOS 12 kommer nu notiser från olika appar att grupperas och med ett enkelt tryck kan man expandera alla notiser för att se vad som gömmer sig. Perfekt om det exempelvis ligger massa nya mail när man jobbar och man snabbt vill få översikt över dessa.

Stör ej

En av de bästa funktionerna, för mig, är just stör ej. Denna har förbättrats rejält. Nu finns det lite olika val gällande hur länge stör ej är aktivt så att man inte glömmer det och är onödigt onåbar. Har du ett möte kan du ställa in att stör ej ska stängas av när mötet är slut, som exempel.

Dessutom finns nu "stör ej medans jag sover", en funktion som schemaläggs mellan olika tider när man bör sova (du väljer självklart tiderna själv). Under denna tid kommer inga notiser att visas när skärmen tänds, likaså kommer skärmen att vara nerdimmad om du tänder den. Detta för att du enkelt ska kunna titta på klockan utan att bli överöst med allt nytt som hänt när du tagit en välbehövlig paus och enkelt kunna somna om igen när det går upp att det är en kvart kvar tills väckarklockan ringer.

Förbättrad prestanda

Apple älskar att prata om förbättringar i procent. Apple säger bland annat att det ska gå upp till 50% snabbare att få fram tangentbordet när det behövs. Men utöver det är hela systemet mer optimerat för den enhet det körs på - iPad Air och iPhone 5s är de äldsta enheterna som får denna uppdatering och enligt Apple ska man märka skillnad på hur telefon upplevs, till det positiva.

Apple säger också att appar ska kunna öppnas upp till 40% snabbare. Speciellt de appar man använder dagligen. Även om telefonen används intensivt ska det gå snabbare att öppna upp nya appar.

Och massa annat...

Vill du läsa mer och se vad som är nytt i iOS 12 så har Apple en fantastisk sida med massa innehåll, denna hittar du här.

Hur gör man?

Vid varje systemuppdatering finns det några saker man ska tänka på. Framförallt: säkerhetskopiera din telefon. Skulle något gå fel är det alltid skönt att kunna ta några djupa andetag och veta att all information finns kvar ändå. Hur säkerhetskopierar man då? Jo, det har Apple svarat på här. 🧘‍♀️

När du ser att din iPhone eller iPad är säkerhetskopierad kan du lugnt fortsätta!
  1. Anslut enheten till en laddare.
  2. Gå in på Inställningar -> Allmänt -> Programuppdatering
  3. Telefonen söker nu efter tillgängliga uppdateringar. Välj sedan "hämta och uppdatera" och följ instruktionerna. Detta kan ta en bra stund.
  4. Klart!
En viktig grej är att inte dra ur telefonen från laddaren under uppdateringen då processen kan dra väldigt mycket ström.

Vad tycker du?

När du kommit igång med iOS 12, märker du någon skillnad? Något du gillar extra mycket eller något du kanske inte gillar alls?

3 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Jag kan komplettera med ytterligare ett tips.

@Pettersson beskriver nya funktioner för alla er som ligger i startgroparna och uppdaterar lika snabbt som blixten.

Det är dock inte alltid vare sig smärtfritt eller enkelt att vara först ut med att uppdatera då inte alla buggar eller barnsjukdomar har försvunnit mellan beta- och live-version.

Mitt tips riktar sig mer till dig som bara vill att allt ska flyta på och fungera - nämligen att ha is i magen och invänta åtminstone version 12.1.x.
Det ger Apple tid att hinna lösa åtminstone de större av eventuella fel som upptäcks och du slipper bli upprörd & arg över att det inte fungerar som det var tänkt.
Användarnivå 4
Emblem +9
Snyggt @Pettersson & tack för tipset @Tristan!😁

Ser fram emot uppdateringen gällande Stör Ej-funktionen, både privat och inom jobbet. Det händer ibland att den funktionen är boven bakom många felsökningar. 🕵️
Användarnivå 7
Emblem +40
@niiveus och en anledning till att, åtminstone jag, inte märker att någon vill nå mig. Så får man en liten utskällning efteråt heh 🤷‍♂️😇

Svara