10 funktioner i din iPhone du kanske inte visste fanns

  • 25 January 2019
  • 0 svar
  • 1135 visningar

Användarnivå 4
Emblem +9
  • Pensionerad Moderator
  • 409 kommentarer
Stör Ej kopplat till en plats? Tjuvlyssna med AirPods från mobilen? Efter att ha använt iPhones större delen utav mitt liv med mobil känns det som jag levt under en sten när jag fick reda på dessa funktioner.

Här är 10 funktioner i din iPhone som du kanske har missat:

1. Stör Ej - Visste du att du kan sätta in så att Stör Ej är igång när du befinner dig på en specifik plats fram tills du lämnar den? Svep upp menyn och håll ned Stör Ej-symbolen så dyker en ny meny upp där du kan välja "Tills jag lämnar den här platsen"



2. Sök med låttext - Har du ingen aning om vad låten heter men kan refrängen utantill? Du kan söka på låttexter i Apple Music och hitta låten du nynnat på i vad som känns för evigt

3. Blinka och ljud - Vet du inte vart du har lagt din mobil? Du kanske hör den men du kan fortfarande inte hitta den? Din Apple Watch kan få mobilen att börja blinka med kamerablixten genom att hålla ned "Hitta min iPhone"

4. Lyssna live - Har du svårt att höra vad personen framför dig säger? Du kanske är på ett högljutt ställe? AirPods kommer till räddningen med funktionen Lyssna live vilket gör om mobilen till en mikrofon kopplat till dina AirPods. Du kan även tjuvlyssna på vad kollegorna pratar om genom att lämna mobilen framme och glömma dig runt hörnet. 😉

5. Kalkylatorn - Har du råkat skriva fel siffra i kalkylatorn och tryckt på C men fått hela uträkningen raderad? Denna funktion gör det ett minne blått! Genom att svepa fingret över kalkylatorns display till höger eller vänster raderar du senaste siffran

6. Sök på sidan - En funktion som datorer har är att söka efter ord på en sida för att snabbare hitta relevant information man är ute efter. Den funktionen finns även i din iPhone. Väl inne i Safari klickar du menysymbolen i mitten längst ned och svepet till vänster i den nedre funktionslistan tills du kommer till "Sök på sidan". Tryck på den och du kan nu söka efter ord på sidan du är inne på



7. Skriv snabbare - Jag har alltid tyckt att jag har snabba tummar men nu visar det sig att jag inte nyttjat alla genvägar som finns. Om du skriver ett stycke och behöver lägga till en siffra eller en symbol kan du istället för att trycka på "123" för att växla mellan symboler/siffror och bokstäver kan du hålla den nere och dra fingret till symbolen eller siffran du ska infoga; när du sen släpper återgår tangentbordet direkt till bokstäver igen

8. Spola i Podcast - När du lyssnar på en Podcast och behöver spola fram eller tillbaka har jag alltid trott att det var en bestämd tid man endast kan spola, men du kan faktiskt själv välja hur många sekunder den ska spola fram eller tillbaka - jättefiffigt!
  1. Öppna inställningar
  2. Lokalisera "Podcaster"
  3. Redigera enkelt antal sekunder i menyn "överhoppningsknappar"
  4. Klart!
9. Läs QR-koder med kameran - Detta kan komma som en överraskning för en del, men kameran i din iPhone kan läsa av QR-koder. du behöver alltså inte använda dig utav någon tredjeparts QR-läsare. Kameran duger alldeles tillräckligt för det jobbet



10. Nya genvägar med 3D-touch - Håll ned fingret över Anteckningar och få upp en mindre meny där du snabbt kan välja "Skanna dokument", eller över Kameran och snabbt välja "Skanna QR-kod". Du hittar genvägar överallt med 3D-touch om du håller ned fingret över appar. Min favorit är genvägen till strömsparläge om man håller ned Inställningar och väljer "Batteri"





Hur många kände du till, eller känner du till fler? Dela gärna med dig med en bild! 🤓

Svar

Var först med att svara här nedanför!

Svara