Skip to main content
Svar

5G täckning

• October 25, 2025
  • 5 svar
  • 126 visningar

Jag Bor i Ronneby i Blekinge. 5G täckningen är sådär, får en hastighet på 7-10Mb. Men på 4G får jag runt 26Mb.

Frågan är varför 5G är så dåligt. När bättras det & täckningen på? Detta har varit allmänt dåligt sedan 5G masterna kom upp.

Bäst svar av Limpen

@Warrax18 Ber om ursäkt för sen återkoppling gällande detta!

Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med vår bredbandsavdelning för att eventuellt hitta en lösning på de problem du upplever med hastigheten! 

5 svar

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

@Warrax18 Hej 👋

Ronneby har 5G på 2100-bandet med en DSS teknik. Det innebär att 5G delar frekvenser med 4G beroende på vad behovet finns. Av egen erfarenhet så blir oftast uppladdningshastigheter bättre med DSS. Annars går det hand i hand med 4G. Så det är nog dessa hastigheter ni får ta del av. Ni kan avaktivera 5G på mobilen så använder mobilen bara 4G vilket jag tror skulle vara bättre för er.

Ingen operatör i Sverige har ett oberoende 5G-nät. Utan det är byggt ihop med 4G som core-nät. 

• Trådskapare
  • Nykomling
  • October 26, 2025

Förstår vad du säger.  Men går jag bort till en vän( Cirka 500m bort) & kopplar in routern där, så får jag cirka 70Mb 😅

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • November 4, 2025

Förstår vad du säger.  Men går jag bort till en vän( Cirka 500m bort) & kopplar in routern där, så får jag cirka 70Mb 😅

@Warrax18 detta har mest troligt med avstånd till masten att göra. Hos din vän 500 meter bort kan signalen träffa masten på ett annat sätt, vilket gör att hastigheten där blir högre

Har du testat att placera om routern i hushållet för att se om du kommer åt en bättre hastighet? 

• Trådskapare
  • Nykomling
  • November 6, 2025

@Limpen  ja, de hjälper tyvärr ej :/

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • Svar
  • November 18, 2025

@Warrax18 Ber om ursäkt för sen återkoppling gällande detta!

Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med vår bredbandsavdelning för att eventuellt hitta en lösning på de problem du upplever med hastigheten!