11 november beställde jag Google Pixel 10 Pro Silver. Det stod leverans 3-5 vardagar. Några dagar senare, under mina beställningar på Mina sidor, stod det “leveransdatum kommer snart”. I 3 veckor stod det samma sak och det gick inte att få någon ledtråd om hur långt “snart” kan vara. Till slut i fredags ändrades statusen till “ordern packas”. Nu har den packats i 3 vardagar. Jag förstår såklart att det kan bli avbrott i leveranskedjor från tillverkare etc. Men det som är frustrerande är den trubbiga informationen. Om leverantören dröjer finns det rimligtvis kvalificerade gissningar beroende på hur det brukat sett ut. Och att risken var stor att det inte skulle bli 3-–5 vardagar som det stod i shoppen, det måste man ha vetat bakom kulisserna. Det är som att försäljaren och kundtjänst låtsas vara guldfiskar som inte har mer information än jag. Och det irriterar. Och nu packas alltså min order i hittills 3 dagar… oerhört försiktigt då antar jag? Ett kretskort i taget?
Ok, rent konkret: är det någon med insyn i bransch och leverantörskedjor som kan ge mig ett hum om väntetiden? En gissning?