Skip to main content
Nykomling
November 13, 2019
Besvarat

Dubbla SIM-kort, två olika operatörer?

• November 13, 2019
  • 5 svar
  • 2706 visningar

Hej!

Jag är jättetrött på att släpa på två telefoner (privat och jobb) och skulle vilja ha en telefon med två SIM-kortsplatser istället nu när det snart är dags för mig att förlänga mitt abonnemang.

Har spanat in Huawei P30 PRO men funderar på följande: privat har jag då abonnemang hos er på 3 men i jobbet har jag Telia. Går det att lösa?  Att ha en telefon med två olika SIM-kort och operatörer?

Med vänlig hälsning,

Rebecca

Bäst svar av Chipsgeneralen

Hej, det går självklart att ha två operatörer i en telefon om telefonen stödjer dubbla SIM. iPhone har en lösning som är att man har ett fysiskt och ett "e-sim" i telefonen. Medans de flesta andra har två kortplatser :) 

5 svar

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
November 13, 2019

Hej, det går självklart att ha två operatörer i en telefon om telefonen stödjer dubbla SIM. iPhone har en lösning som är att man har ett fysiskt och ett "e-sim" i telefonen. Medans de flesta andra har två kortplatser :) 

Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.
Mikael Dúi Bolinder
Entusiast
November 13, 2019

Ja, SIM-korten kan vara från olika operatörer.

Det är i princip därför det finns två SIM-kortsplatser. Det kan vara privat- och jobbnummer, ring- och surfkort, svenskt och utländskt eller vad som helst.

Hur det funkar med operatörslåsta telefoner vet jag inte men de är ganska ovanliga idag. 

Detta gäller även med eSIM - det kan räcka med att man laddar ner en operatörs app på utlandssemestern för att få ett utländskt eSIM så att man kan surfa billigt. 

// Mikael
Superhjälte
November 13, 2019

Som ett tillägg till @Chipsgeneralen så gäller generellt att så länge telefonen inte är operatörslåst bör det fungera. 3 säljer inte operatörslåsta telefoner längre, så din lösning bör fungera bra. :)

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
rwallentinTrådskapare
Nykomling
November 13, 2019

Aha, där se man. Då har jag lärt mig flera nya grejer via era svar - stort tack för hjälpen! 😊

Chipsgeneralen
Superhjälte
Superhjälte
November 13, 2019

@Pettersson  

Du har nog rätt. Som jag förstod det när jag läste på förut var att operatörerna bara kunde låsa en sim-korts plats? Men som sagt har ju du betydligt bättre koll på dubbla SIM än vad jag har! :) 

Om mitt svar har hjälpt dig var då vänlig och hjälp andra att hitta rätt genom att markera det som "Bästa svar" samt gilla ifall du tycker att mitt svar var bra.