Besvarat

Huawei P30 pro, nu värdelös?

  • 20 May 2019
  • 1 svar
  • 4373 visningar

  • Registrerad användare
  • 0 kommentarer
Hej Tre,

Jag har nyligen bundit upp mig på en Huawei P30 Pro hos er i 2år men igår kom nyheten av att Google svartlistar Huawei som svar på att USA har svartlistat bolaget i landet. Detta innebär att inga nya uppdateringar samt att support på nuvarande Huawei-produkter inte längre stöds från Googles sida.

Andrahandsvärdet på telefonen sjunker i botten och det finns ingen säkerhet i hur operativsystemet kommer fungera framöver.

Nu hade jag velat reklamera telefonen på grund av detta eftersom det inte finns några garantier för hur det kommer se ut i framtiden, vad händer t.ex om en stort säkerhetshål upptäcks och måste fixas med en uppdatering som Huawei inte längre har stöd för. Jag vill veta vad ni säger om detta, kommer ni låta era kunder reklamera/byta ut dessa telefoner i good-will syfte eller har vi köpt potentiellt värdelösa telefoner?

Mvh,
Lars

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till mobil
icon

Bäst svar av Chipsgeneralen 20 May 2019, 10:54

Visa original

1 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
Hej, stödet försvinner från Google. Men ett tag framöver kommer du få säkerhetsuppdateringar mm.
Sedan efter det så är andorid fortfarande ”open source” vilket innebär att telefonen Kommer fortfarande fungera.
Och när säkerhetsuppdateringar släpps till aosp (android open source plattform) kommer dem till telefonerna.
Huawei har förberett lite för detta och kommer släppa säkerhetsuppdateringar själva till telefonerna. Men det ryktas även om ett eget operativsystem som
dom utvecklat.

Förstår oron.

Update: Här står det att Google play osv malware detektor kommer ha fortsatt stöd i släppta mobiler.
uppdateringar kring android är oklart än så länge.
men jag skulle tippa på att säkerhetsuppdateringar fortfarande kommer komma Först.

Update 2: huawei kommer se till att redan släppts telefoner kommer fortsatt få säkerhets-uppdateringar.

Svara