iOS 13 Framtiden för iPhone

  • 5 July 2019
  • 8 svar
  • 469 visningar

Användarnivå 7
Emblem +38
Hej, jag har under en tid fått för mig att testa iOS13 public beta. Dvs Apple’s test-publik för deras nästkommande uppdatering. Men detta är Inget jag rekommenderar om man inte är redo att ta massor av buggar och konstiga omstarter.


För ett tag sen hade Apple sitt årliga WWDC där man pratade om alla uppdatering till sina diverse operativsystem. Bland annat, men mycket annat gött för utvecklare visades upp. Samt en ny superdator.

Vi börjar med vad Apple har för plan för iPhones i höst. Sedan en tid tillbaka så har Apple istället för att fokusera på ett helt nytt utseende varje år och massor med nya kanske överflödiga funktioner istället valt att gå en annan bättre väg (enligt mig). Man har valt att fokusera på ett stabilt snabbt och funktionellt system där användaren ska känna att man kan använda hela sin telefons kapacitet samt även får behålla den snabbhet telefonen kanske annars tappar efter år av användning.
Detta lyckades dem Med rejält i förra året där man gjorde gamla enheter nästan 3x så snabba som året innan och detta är något man levererar mer av i iOS13.
Allt känns lite snabbare och ”tajtare” än tidigare.


Här kommer några punkter jag tänkt på senaste dagarna:


- Hastighet

Detta är svårt att visa i bild. Men telefonen. (Jag har en iPhone XS Max) känns stundats lite mer följsam och ”rappare” trots att det redan innan är en sinnesjukt snabb telefon. Man har även gjort att tex appar ska laddas ner upp till 2x snabbare med mindre mängd data att ladda ner, då man lyckats komprimera själva app-datan. Även FaceID har fått en snabbare upplåsning.


- Darkmode

Detta är egentligen en ”trend” som blivit större och större. Men trenden har ordentlig bärning då dagens mobil-skärmar mår väldigt bra av att ha ett mörkare läge. Eftersom tekniken skärmarna bygger på kan stänga av pixlar om dem inte används ( för att skapa större kontraster mm) så sparas batteriet in när skärmen inte behöver ha lika många aktiva små lampor igång. Dvs vinst i form av en lite längre batteritid och enligt mig betydligt härligare användar-upplevelse.

- Safari

Webbläsaren för iPhone (safari) har fått sig en rejäl uppdatering. Dela kommer det komma en funktion där Apple skapar en ”fejk” Mail för att logga in på olika sidor (tänk er en knapp som motsvarar ”logga in med facebook”) men det kommer visa sig hur bra det faktiskt fungerar, det största är att man nu kan ladda ner filer till sin iPhone, tex pdf:er, bilder mm. Rakt ner i filhanteraren. Detta är ett väldigt välkommet inslag som jag tror kommer glädja många människor som använder sina telefoner i arbetet.

- Batteri-hanterade

Många gör säkert som mig och laddar sin telefon över natten. Detta är bekvämt men relativt dumt om man vill att sin telefon ska hålla länge. Ett mobilbatteri mår absolut bäst om man håller det mellan 20-80%. Apple har löst det genom Ai. Telefonen tar aldrig emot laddning över 89% föräns den vet att du alltid lyfter den klocka 07:45. Då ser telefonen till att toppa upp det sista innan. Så du har alltid en full-laddad mobil, men batteriet mår betydligt bättre. Något jag verkligen har saknat och uppskattar rejält.

- Exakt allt annat

Det går att prata sig trött på hur många nya funktioner och livsförbättringar Apple faktiskt kommer släppa i höst med iOS13. Lite ikoner har fått en annan känsla. Man kan nu välja vilket Wi-Fi man ska koppla upp sig till direkt i kontrollcentralen istället för att behöva gå in i inställningar. Tangentbordet har fått en ”swipe” skriv-funktion. Man kommer kunna redigera filmer på samma sätt som man redigerar bilder i sin telefon. Färgkorrigering och även Rotera filmerna mm. Väldigt spännande för kreativa människor. Man slipper nu ha 1-2 extra appar bara för det. Även fotoredigraren har fått otroligt kraftfulla funktioner. Välkommet.

- Påminnelser

om man lägger in tex en ”jag ska träffa Erik den 28:de” så påminner telefonen om det när man tex skriver ett sms till då Erik. Som en liten notis. Smart och bra för den glömske.

Jag tror det var det jag har märkt hittills i mina 2 dagar av lite löst användande.
Telefonen har startat om
Sig kanske 430000 ggr och faceid tror ofta att jag måste skriva in koden för att låsa upp.

Den soM har en iPhone eller funderar på att skaffa i höst har väldigt mycket kul att se fram emot på Mjukvaru-fronten. Om man ska tro ryktena som rör sig så kommer nästa iPhones kamera bli något helt otroligt!

Har nästan glömt. Ni vet den otroligt störande ”volym” ikonen som alltid kommer upp om man höjer tex musiken? Den har Apple äntligen efter 12 år fixat. Nu är det en liten ikon i hörnet av skärmen, som inte stör någon men gör en värld av skillnad.


📲Är ni sugna på att testa själva, då kan ni klicka här för att komma till betan

  • Kommer ni uppdatera redan idag?
  • Är det en funktion ni längtar efter men inte verkar komma?

Läs mer om iOS 13 på Apples hemsida
Läs mer om iOS 13 på ”The Verge” eller kika på videon här:


8 svar

Användarnivå 7
Emblem +10
Väldigt spännande läsning @Chipsgeneralen! Överväger starkt att installera Betan men som du nämner finns det en buggar som skulle ställa till det för mig i arbetet. Får helt enkelt hålla mig i skinnet och fråga dig om hur utvecklingen går framåt istället. 😁

iOS13 bjuder verkligen på många nya och framför allt efterlängtade funktioner. Mina personliga favoriter (utöver darkmode) är:

  • Koppla upp flera Airpods samtidigt - perfekt när man sitter på tåget med någon och ska kolla på film från samma iPhone / iPad.
  • Redigera / vända på film - Hur många gånger har man inte vänt på mobilen efter att man har börjat spela in. Nu kan man enkelt "fixa till" felet och lägga på några sköna filter.
  • Spara filer i Safari - Äntligen slipper man spara länken för att ladda ned filerna på datorn!
Sen har jag läst om "Attention Correction" som med hjälp av maskininlärning "rättar till" blicken när man ringer videosamtal över FaceTime. Alltså kommer personen som du pratar med se dig i ögonen. Du får gärna testa det om du har möjlighet och berätta om känslan! 😀
Användarnivå 7
Emblem +38
@Erik
ja, Filmredigeraren är magisk.

Även safaris uppgraderingar.


Ja, tyvärr verkar just FaceTime-funktionen vara för utvecklare. Jag har tyvärr inte tillgång till den betan. Men det kommer nog om någon vecka 🙂
Användarnivå 7
Emblem +38
*UPDATE*

nu inns eye-correction för iOS13. Skall testa och o
återkomma 🙂
Användarnivå 5
Emblem +10
*UPDATE*

nu inns eye-correction för iOS13. Skall testa och o
återkomma :)


Har du haft tid att prova funktionen än @Chipsgeneralen 😉?
Användarnivå 7
Emblem +38
@Jocke
ska fixa idag, har haft så otroligt mycket på schemat att det inte funnits tid. Men idag sker det 🙂
mest för att jag också är väldigt sugen på att se om dom lyckats bra!
Användarnivå 5
Emblem +10
@Chipsgeneralen

No stress 😃
Användarnivå 7
Emblem +38
@Chipsgeneralen

No stress 😃



Det fungerar väldigt bra, hann testa lite nu. Det är en liiiiten ”släpning” i ögonen ibland (kan vara mottagning, är på softaste Gotland)
men det känns inte konstigt eller något sådant utan ser mycket naturligt.
Användarnivå 5
Emblem +10

@Chipsgeneralen


No stress 😃

Det fungerar väldigt bra, hann testa lite nu. Det är en liiiiten ”släpning” i ögonen ibland (kan vara mottagning, är på softaste Gotland)
men det känns inte konstigt eller något sådant utan ser mycket naturligt.


WOW. Ser fram emot att se det med egna ögon också 😀

Svara