Skip to main content
Besvarat

Kan inte ta emot sms

  • 25 oktober 2018
  • 6 svar
  • 1274 visningar

Hej
Har precis köpt ny telefon, iPhone8, och flyttat mitt abonnemang till tre. Överföringen med iCloud fungerade fint förutom att jag ej kan ta emot sms el iMessage. Jag kan skicka. Vad göra?
vänliga hälsningar
Linnea

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till mobil

Bäst svar av Tristan

Hej Linnea!

Aktiverade du möjligen din nya iPhone med SIM-kortet från Tre innan nummerflytten från Halebop hade blivit genomförd?

Om det är så kan du gå in på Inställningar : Telefon : Mitt nummer

Kontrollera där ifall det temporära numret från Tre står angivet i rutan eller om det är ditt inflyttade nummer från Halebop.
Skulle det vara det temporära numret kan du själva ta bort och fylla i ditt eget inflyttade nummer i den rutan.

Gå därefter till Inställningar : Meddelanden : iMessage och stäng av funktionen, samt gör en omstart av din mobil innan du slår på funktionen igen

Om du följer ovanstående skall det fungera med såväl SMS som iMessage igen.

Hoppas att det löser ditt problem. : )
Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

6 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2698 kommentarer
  • 26 oktober 2018
Hej,

om du går in under Inställningar > Meddelanden > Skicka och ta emot. Finns ditt nummer angivet där eller är det något annat nummer alternativt någon mailadress?

  • Skribent
  • Nykomling
  • 1 kommentar
  • 26 oktober 2018
Hej,
Ja mitt nummer finns angivet och även mina två mailadresser. Igår fick jag sms till min gamla telefon (iPhone5 med Halebop) och då tryckte jag bort iMessage på den.

Tristan
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+10
  • Superhjälte
  • 524 kommentarer
  • Svar
  • 26 oktober 2018
Hej Linnea!

Aktiverade du möjligen din nya iPhone med SIM-kortet från Tre innan nummerflytten från Halebop hade blivit genomförd?

Om det är så kan du gå in på Inställningar : Telefon : Mitt nummer

Kontrollera där ifall det temporära numret från Tre står angivet i rutan eller om det är ditt inflyttade nummer från Halebop.
Skulle det vara det temporära numret kan du själva ta bort och fylla i ditt eget inflyttade nummer i den rutan.

Gå därefter till Inställningar : Meddelanden : iMessage och stäng av funktionen, samt gör en omstart av din mobil innan du slår på funktionen igen

Om du följer ovanstående skall det fungera med såväl SMS som iMessage igen.

Hoppas att det löser ditt problem. : )

  • Nykomling
  • 2 kommentarer
  • 4 september 2020

Inne på inställningar kan man se numret precis som ni beskriver, men vad gör man om det inte går att ändra, dvs det är gråmarkerat. Jag förstår att det är en fråga för Apple men tänkte ifall någon här har större kunskap om Apple än jag…

 

Tack!


Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2698 kommentarer
  • 5 september 2020

@AnnaL Hej! Är det gråmarkerat även under Inställningar → Telefon → Mitt nummer?


  • Nykomling
  • 2 kommentarer
  • 6 september 2020

Tusen tack! Äntligen hittade jag var jag ändrar! Sms fungerar finfint nu!
 

Mvh
Anna


Lämna en kommentar


Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies